Forum » Allmänna diskussioner » Sponsoring och image

Sponsoring och image

93 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Martin Löfgren
Sponsoring och image

[1. Har kopierat detta inlägg från den annars eminenta tråden av Torbjörn J eftersom den kanske motiverar en egen plats.
2. Vill på inget sätt nedvärdera de oftast (mycket) goda insatser som görs för oss spelare, och förstår även behov av sponsoring – men är i tvivel om just den här aktörens inriktning]

Jag erkänner att jag är förvånad och ställer mig frågande till den här sponsringen.

Efter min tid som juniorkapten jobbar jag nu på att få in bridgen på skolor i Östergötland. Idag, faktiskt, ska jag ha en presentation för en skolledare. I denna presentation, och inte minst för att förekomma felaktiga (hm…) fördomar, proklamerar jag stolt att i bridge tävlar man huvudsakligen inte om pengar.

För ett trettiotal år sedan sponsrade kända cigarettmärken stortävlingar. En debatt uppstod och så småningom försvann det, eftersom man inte ville att bridgen skulle stå sida vid sida med rökning, och detta trots att rökning redan då var borta från spelborden i många länder.

Jag förstår att man vill jaga sponsorer, och att man måste söka där det finns pengar. Man ska förstås vara tacksam gentemot spelbolaget i fråga som vill lägga pengar på oss.

Image är, IMO, bland de största och svåraste utmaningar vi har för att rekrytera, inte minst ungdomar. Det är en uppförsbacke med allt från okunskap om vad bridge är till rena feluppfattningar. Vi marknadsför oss gentemot skolor och ungdomar (och föräldrar, något man inte ska underskatta när man vill nå till de yngre ungdomarna) som en hjärngympa med alla de av oss spelare kända positiva effekterna. Fördomarna som kommer fram i diskussioner rör ålder (är det inte bara för gamla?), komplexitet (det är väl jättesvårt att lära sig?), slump (kortspel handlar väl om tur?) och gambling (kortspel kan väl leda till spel om pengar?).

(Som parentes: på hemsidan kan man finna en del material om bridgens goda effekter på ungdomar som man förtjänstfullt samlat ihop; men detta ses ju bara av oss medlemmar tills vi torgfört det.)

Anser verkligen Svenska Bridgeförbundet att man genom att till huvudsponsor till förbundets näst Festivalen största propagandatävling välja ett spelbolag förbättrar vår image?

Sidor

Fredrik Wahlberg

Hej,
Imagemässigt tycker jag det snarare är bra att förknippas med ett bolag som Leovegas. Det kan säkert bidra till att tvätta bort bridgens stämpel som en mossig gubbsport. Bolaget ifråga är ett svenskt börsnoterat företag, och jag menar att det är just den typen av affärsmässiga samarbeten som bridgen i Sverige behöver. Och med tanke på hur försvinnande liten bridgen är som juniorsport och hur få nya utövare den lyckas attrahera finns heller inte mycket att förlora imagemässigt.

Sarah Sjöström fick förvisso viss kritik från ngt förbund för spelmissbrukare när hennes samarbete med Betsson uppmärksammades, men mig veterligen har inte hennes image påverkats negativt.

Bridge är en tävlingsport, men det är också ett kortspel där pengar förekommer. Robberbridge eller turneringar med pengar som insats är också roligt, och kan väl vara en nog så bra inkörsport till vår härliga sport som juniorkurser. Fråga bara Gunnar Hallberg Smile

Sidor

Lennart Eriksson

Sidor

Ola Brandborn

Jag har såklart ingen aning om vad LeoVegas betalar för den här sponsringen. Vad jag däremot vet är att bolaget jag jobbar på (Paf.com) hade betalt det dubbla, om vi fått frågan.

Quote:

Det kan säkert bidra till att tvätta bort bridgens stämpel som en mossig gubbsport.


Johan, det är tvärt om, det är spelbolagen som vill få stämpeln som”mossig (seriös) gubbsport”. Bridge (och överraskande nog Backgammon) har ju en särställning i spellagstiftningen. Ryktet säger att det var pga kung Gustav V gillade att spela bridge.

Sidor

Thomas Ålander

Ola Brandborn skrev:


Bridge (och överraskande nog Backgammon) har ju en särställning i spellagstiftningen. Ryktet säger att det var pga kung Gustav V gillade att spela bridge.

På vilket sätt har bridge och bräde/backgammon uttryckligen särställning inom spellagstiftningen?

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Ålander skrev:


Ola Brandborn skrev:


Bridge (och överraskande nog Backgammon) har ju en särställning i spellagstiftningen. Ryktet säger att det var pga kung Gustav V gillade att spela bridge.

På vilket sätt har bridge och bräde/backgammon uttryckligen särställning inom spellagstiftningen?

Begreppet ”lotteri” definieras i 3 § lotterilagen (1994:1000). Med lotteri avses en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Till lotteri hänförs lottning, gissning, vadhållning, och liknande förfaranden, marknads- och tivolinöjen, bingospel, automatspel, roulettspel, tärningsspel, kortspel, kedjebrevsspel och liknande spel. Uppräkningen är exemplifierande och oberoende av vilken teknik som används. Rena skicklighetsspel som biljard, bridge och schack omfattas inte.

Äldre text från skatteverkets hemsida. Jag orkar inte jaga fram hur det står i lagboken.

Sidor

Thomas Ålander

Tack för snabbt svar.
Det finns ju fler spel än bridge som kombinerar tur och skicklighet.
I Spellagen från 2018 nämns föga om kortspel, mera om spellicenser mm, så den gäller väl inte bridge.

Sidor

Joakim Nordlindh

Ordet bridge finns inte någonstans i lotterilagen.

Sidor

Thomas Ålander

Det stämmer.
Huruvida kortspel, som bridge och poker, vira, mas m fl, anses vara lotteri är mig oklart. (Liksom bräde/backgammon och spel som kombinerar slump (urval) och skicklighet(vad man kan fixa till av urvalet)).
Det kan ha att göra med den ev vinstsumman att göra.

Sidor

Ola Brandborn

Joakim Nordlindh skrev:


Ordet bridge finns inte någonstans i lotterilagen.


Nä man får gå till förarbetena och regeringens propostioner.

Ex https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/ny-lotterilag_GH03182/html
sid 52

Men jag tror vi är långt från trådstarten nu.

Sidor

Lars Andersson

Om Svensk Bridge ska använda spelbolag som sponsorer anser jag dels att det ska fattas principbeslut om det på årsmöte samt dels att eventuella förhandlingar ska ske öppet och vara konkurrensutsatta.

Sidor

Claes Bodin

Ola Brandborn skrev:


Jag har såklart ingen aning om vad LeoVegas betalar för den här sponsringen. Vad jag däremot vet är att bolaget jag jobbar på (Paf.com) hade betalt det dubbla, om vi fått frågan.

Kan vi ta det här som ett löfte?

i så fall fullföljer vi kontraktet med Leovegas för att sedan byta till PAF och därmed dubbelt pröjs.

För övrigt tycker jag det är bra jobbat av Bridgeförbundet att få en sponsor.

Sidor

Mats Pettersson

Bra jobbat Bridgeförbundet! Det behövs inget årsmöte utan inrätta en Sponsorkommitté inom styrelsen - förbundet och fortsätt på linjen: Glasögon, Rese-flygbolag, Bilmärke, ATG, Medicin, Apotek, Färjelinjer etc med principen ett företag inom varje branch. Använd våra världsledande duktiga juniorer i marknadsföringen. För övrigt kom ur boxen! Smile

Sidor

Mats Pettersson

bransch!

Sidor

Dan Bylund

Bridgens lagmässiga särställning bland kortspelen fick vi ganska bra koll på under de 10 år vi arrangerade Guldskvadern. Men om vi ska hålla oss till huvudfrågan här så sällar jag mig till den ”tråkiga” sidan. När snart vartannat reklaminslag är kopplat till spel och där bolagen snarare tävlar om att kunna leverera de snabbaste spelen och utbetalningarna, trots att just snabba kickar är bland de främsta riskfaktorerna för utvecklande av spelberoende, ja då tycker jag helt enkelt inte att bridgen ska riskera att förknippas med onlinekasinoverksamhet. Så mycket är inte några extra priser i Svenska Cupen värt.

Sidor

Ola Brandborn

Mats Pettersson skrev:

Använd våra världsledande duktiga juniorer i marknadsföringen. För övrigt kom ur boxen! :)

Just juniorerna är extremt dåligt att använda om motparten i samarbetet är ett spelbolag, just saying.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Dan Bylund skrev:


Bridgens lagmässiga särställning bland kortspelen fick vi ganska bra koll på under de 10 år vi arrangerade Guldskvadern. Men om vi ska hålla oss till huvudfrågan här så sällar jag mig till den ”tråkiga” sidan. När snart vartannat reklaminslag är kopplat till spel och där bolagen snarare tävlar om att kunna leverera de snabbaste spelen och utbetalningarna, trots att just snabba kickar är bland de främsta riskfaktorerna för utvecklande av spelberoende, ja då tycker jag helt enkelt inte att bridgen ska riskera att förknippas med onlinekasinoverksamhet. Så mycket är inte några extra priser i Svenska Cupen värt.

Bra snutet, Dan.
Jag fullkomligt älskade Guldskvadern och även hur kasinot i Sundsvall samarbetade både med bridgen och faktiskt även invånarna i Sundsvall. De var, och är kanske ännu, ett populärt företag i mångas ögon där. Jag vet att de bl a bjöd hemlösa på soppa i helgerna och det var många som åt middag på restaurangen i kasinot och kanske spelade bort nån tia efteråt.
Jag gillar sånt, när jag upplever att det handlar om att ge och ta. Jag fattar förstås att det är ett vinstdrivande företag och att de vill bli populära för att de tjänar på det i ett längre perspektiv, men jag köper det när man bedriver verksamheten som de gjorde. (och kanske gör än, jag har inte varit där sen guldskvadern lades ner)
Jag har alltså inget emot kasinon generellt. Det jag har emot, är att bli pådyvlad reklam dagarna i ända för alla nya fantastiska online spel hos nya aktörer.
Jag byter förstås kanal så snart jag hinner, men det är omöjligt att slippa se skiten fullt ut. Jag fastnar inte själv i spelberoende, men det finns ju så många som inte fixar detta och jag tycker där är förjävligt att det får förekomma rent ut sagt.
Att nu även bridgen sjunkit nästan ända ner till deras nivå gnager djupt i min själ. Jag tycker det är trist att så många här accepterar detta, men man har ju rätt att tycka vad man vill, sägs det. Det tycker även jag generellt, men man undrar ibland…

Sidor

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Dan Bylund skrev:


… då tycker jag helt enkelt inte att bridgen ska riskera att förknippas med onlinekasinoverksamhet. Så mycket är inte några extra priser i Svenska Cupen värt.


Mycket bra skrivet Dan! Instämmer helt! Hur kan Bridgeförbundet tänka sig att detta kan gynna bridgen?

Sidor

Thomas Ålander

Det kan ju gynna ekonomin och därmed bridgeförbundet/bridgen.
Det mesta brukar ”koka ner” till pengar.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

”Beggars can´t be choosers”.

Från senaste styrelsemötet:

”En mycket lång diskussion fördes om förbundets ekonomiska läge med tanke på den förlust som gjordes under förra verksamhetsåret”.

Höj medlemsavgiften!

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Såg i DI att Öresund storhandlat LeoVegas. Så fd ordförande tror att detta blir bra för dem i alla fall.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Hej,

Ni som tycker detta sänder fel signaler, hade ni tyckt det om det vore Svenska Spel istället för LeoVegas? Svenska Spel sponsrar en hel del junioridrott har jag fått för mig, sänder det fel signaler också? Om inte, vad är skillnaden? Båda har svensk spellicens sedan årsskiftet.

Sidor

Johan Upmark

Hör heller inte så mycket gnäll på folk som skickar sina ungar på fotbollsträning. Om jag inte är ute och cyklar så skrev fotbollsallsvenskan (svenska fotbollsförbundets största kassako) just kontrakt med ett annat spelbolag på runt miljarden kronor.

Var går gränsen? Ska vi tacka nej till t.ex. Spendrups om de mot förmodan skulle vilja sponsra oss? De säljer, förutom sodavatten, faktiskt både lättöl och andra starkare grejer.

Sidor

Peter Swensson

Swedish Match eller varför inte Holmen … det vore något!

Sidor

Thomas Ålander

LeoVegas (i vilket företag Qviberg har intresse) sponsrar Svenska Cupen. Diskussionen gäller bl a förbundets image därav.
Som enkel klubbspelare, vilken inte deltar i partävlingar annat än på bronsnivå, undrar jag vilken fördel för mig det är att LeoVegas inträder på arenan.
Så, för oss som harvar på låg nivå utan ambitioner att vinna Svenska Cupen, vilken är fördelen med Q:s sponsorskap?

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Det borde väl vara en fördel för dig att förbundet du tillhör fått en ny sponsor vilket stärker ekonomin även om du (och jag) inte direkt tävlar om priserna? Motfråga, innebär det någon nackdel för dig?

Sidor

Thomas Ålander

Någon nackdel för mig personligen innebär arrangemanget inte.
Men jag ser heller ingen fördel för mig i arrangemanget.
Frågan blir således vilken attityd man har till sponsring.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Thomas Ålander skrev:


LeoVegas (i vilket företag Qviberg har intresse) sponsrar Svenska Cupen. Diskussionen gäller bl a förbundets image därav.
Som enkel klubbspelare, vilken inte deltar i partävlingar annat än på bronsnivå, undrar jag vilken fördel för mig det är att LeoVegas inträder på arenan.
Så, för oss som harvar på låg nivå utan ambitioner att vinna Svenska Cupen, vilken är fördelen med Q:s sponsorskap?

En fördel som jag kan se är att i just Chairmans Cup så är det väldigt många mindre rutinerade lag som ställer upp bland annat för att få chansen att spela både mot de absolut bästa och även mot andra lag i sin egen kaliber (Gröna Hissen).

Om ingen sponsrar priserna och dessa skulle sjunka till de (enligt mig) redan alldeles för låga nivåerna (med hänsyn till antalet deltagande lag och startavgift) så känner jag mig rätt säker på att många Svenska Elitspelare skulle prioritera andra tävlingar. Och att lag från en massa olika länder som kommer hit kanske väljer ett annat lands ”Bridgevecka” istället? Oavsett vilket så när den nedåtgående spiralen väl börjat så går det fort. Försvinner 20-30 Lag. så kommer det året efter att försvinna ytterligare 20-30 lag enbart för att det försvann en massa lag året innan. Personligen så har jag ett eget namn på detta och kallar det för ”Uddevallasyndromet”.

En annan sak jag kan ha mycket svårt för är resonemanget: Om det inte gynnar mig så skall det heller inte gynna någon annan. Jag tror och hoppas inte att jag behöver förklara hur korkat det där är. Smaka på den meningen så tror jag att alla förstår det.

Vad det sedan gäller det här med vilket företag som skall få vara med och sponsra vår sport/idrott/lek/spel?

Låt den som vill vara med och skjuta till pengar göra det. Som nämnts innan i tråden så sponsras våra fotbollslandslag av Svenska Spel som sysslar med samma sak som LeoVegas eller vilket spelbolag det än kan vara. Vad är det ni är rädda för? Att våra unga Bridgespelare skall bli spelberoende?

Nja, det problemet kan jag försäkra er om att det inte blir värre för att dom är med och sponsrar Bridge. Det har redan nämnts tidigare i tråden att det är så sjukt mycket reklam för alla dessa spelbolag på TV och det är jag mer kritisk till i så fall. Men så länge det är helt tillåtet att visa timmar med TV-reklam om spelbolag som erbjuder det ena och det andra så kan ni inte på fullt allvar tycka att Sveriges Bridgeförbund skall neka dessa företag att sponsra vår sport. (Ja, jag ser Bridge som en sport)

Däremot så hoppas jag att SBF har sett till att inte sälja ut oss gratis? Jag hoppas att vi kan få en så pass bra deal med Leo Vegas att våra prispengar ökar i Charimans Cup och i Svenska Cupen.

Kommer det ett lag från Bulgarien eller vilket annat lag som helst för den delen och kommer 1:a eller 2:a i Chairmans idag så går deras resa fortfarande minus. Och jag är rädd att vår spiral snart kommer att ha börjat i nedåtgående när dessa lag kommer på att de lika gärna kan åka till Norge eller Tyskland eller England för att till och med gå plus på sin resa om man kommer top 3-5 i en tävling med samma standard.

Jag vågar påstå att det enda som har stoppat att den nedåtgående trenden kommit för flera år sedan och att vi idag knappt haft en Chairmans Cup kvar att spela i är vårt överlägsna arrangemang.

Hela staben som jobbar med Festivalen gör ett så sjukt bra arbete att folk fortfarande kommer från andra länder och spelar hos oss.
Men jag är rädd att snålheten kommer att bedra visheten på sikt. Andra länder (med bättre priser) kommer förr eller senare att lära sig (om inte annat så av oss) hur dom skall arrangera sina tävlingar lika bra som vi gör. Och den dagen så tar det 2-3 år så är vår fina bridgefestival ett minne blott.

Jaja, det här var i alla fall mina tankar såhär i natten när jag med spänning väntar på att youtube skall publicera den första sändningen från dagens 2019 World Financial Group Continental Cup i Las Vegas. För den som inte vet så gäller detta Curling (min nya sport) och är grymt kul att följa Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Leif Lundberg

Jag tycker det är rätt logisk att tänka sig att om ett företag pumpar in pengar i ett förbund att alla medlemmar på något sätt får del av dessa pengar. Inte direkt kanske. Men visst får förbundet en bättre ekonomi där man får mer muskler att göra saker för medlemmarna.
Tom så att om pengarna är öronmärkta för en viss tävling så kommer förbundet att ha pengar över att satsa på annat som kommer medlemmarna till gagn.
Allt annat är ologiskt.

Att tro att man får en extra slant i plånboken eller ska vinna nåt själv är inte rimligt att tro. Men ”är det bra för förbundet är det bra för mig” är väl en rimlig tanke. I alla fall i min lilla värld.

Sidor

Mattias Axner

En sponsor kan vara intresserad av att skapa en modern spelform på nätet. Nåt som är anpassat till dagens prylar och har en tilltalande struktur. BBO lämnar ju en del att önska… Olika former av turneringar, ett rankingsystem. Ett belöningssystem där spelare på alla nivåer som gör bra ifrån sig. Med ett formspråk som passar ihop med Bridge.

Det kommer så klart handla på spel för pengar där men där får Bridgeförbundet komma överens om upplägg. Så att det finns mycket gratisspel och möjlighet till träning.

Tror faktiskt Bridgen överlevnad hänger på om det kommer en modern Bridge-plattform på nätet…

Håller tummarna för att LeoVegas bidrar till att förnya Bridge på nätet.

Sidor

Mattias Axner

En ny nätplattform för Bridge kan gynna klubbarna med. Man kan tänka sig sponsrade priser på lokala klubbar och möjlighet att vinna frikort till turneringar på nätet.

Säg att det blir så att dom kör en större tävling på nätet regelbundet som blir populär. Det kostar en slant att delta men på spelsidan går det att vinna frikort på gratisturneringar och på lokala klubbar kan ledarna dela ut några tilldelade frikort. Går säkert att göra bra och mycket här. Topplistor och statistik på spelare från olika klubbar för att göra det intressant. Det lokala spelklubben får dela ut priser till de som gjort bra ifrån sig på nätet. Så att det blir en flöde mellan klubbarna och vad som händer på nätplattformen.

Jag antar att det finns nån slags plan här och att sponsringen är ett led i det. Ska man lyckas förnya Bridgen och dra till sig nya spelare så är uppenbart att Bridgen måste ut på nätet i form av en modern spelplattform och närvaro på sociala medier. Ett samarbete med ett spelbolag som kan sina saker kan vara rätt väg att gå.

Sidor

Logga in för att kommentera