Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


Vill du att jag skall fakturerar dig en timme á 900 kronor för mitt arbete så att du kan lägga på 10% eller skall det det gå direkt till förbundet?

Du kan skicka den till mig. Klart att jag ska ha procent på andras utförda arbete. Jag ska behandla den med vederbörlig respekt innan jag arkiverar den i den runda lådan.

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


I fjol för snart ett år sedan satt jag och drygt 1000 andra och tittade på SM-lagfinalerna på BBO vilket var kul men också lite irriterande eftersom det saknades kommentatorer.

Jag håller med om att BBO-sändningar är roliga och underhållande med kommentatorer men sövande utan.

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag har skrivit om det här på forumet och fått svaret att det är väldigt svårt att få elitspelare att kommentera vilket knappast stämmer eftersom jag tror de bryr sig om elitbridgen.

Topp.

Du är härmed provanställd. Seriöst.

Titta på förra året för veckodagar och tider, men ändra datumen till årets Kristi Himmelfärd. Riktigt schema publiceras senare i veckan. Du raggar kommentatorer, mailar BBO-alias och tillhörande e-postadress till mig, jag kontaktar BBO och ber om rättigheter för dem, och jag återkommer till dig med instruktioner. Enda vägen från mig till kommentatorerna är genom dig.

Det bör vara två per halvlek så att de kan stimulera varandra. Det är 18x2 = 36 pass som ska fördelas. Glöm inte söndag morgon kl 09.00 och torsdag kväll kl 21.45-23.45.

Provanställningen vid SM Lag är gratis. Sedan diskuterar vi fakturan för kommande tävlingar och vilken ersättning ska delas ut till kommentatorerna. Det tar jag sedan till styrelsen för ett seriös diskussion kring budgeten vid SM Lag, Elitserien och Svenska Cupen. Om de godkänner budgeten har du tre uppdrag per år, eventuellt fyra om vi även tar in Chairman’s Cup.

Torbjörn Jönsson skrev:


Responsen jag fick var överväldigande och alla sexton som svarade var positiva till att ställa upp och av kommentarerna fick jag känslan av att de faktiskt också menade det även om naturligtvis några hade reservationer som ”om jag har tid”.

En god vän, Max Ödlund, avslöjade min bluff när jag svarade ”det är mycket nu” på frågan ”hur ere?” Han sa ilsket ”När jag jobbade och kollegerna svarade så, då sa jag ’det inte är mycket nu, det är mycket alltid, och till slut hoppas man att man går i pension’ ”.

Även om jag är i en position där jag bör moderera mina uttalanden kan jag nöjda mig med förkortningen ”bs” så är det i alla fall några känsliga själar som inte förstår.

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


Då är årets finalister till SM-lag klara

Utfallet blev detta:

  • 3 toppseedade
  • 2 andraseedade
  • 1 tredjeseedad
  • 4 skrällar

I min egen hemliga tippning (som ansvarig arrangör måste den vara hemlig) trodde jag faktiskt på en av Torbjörns skrällar. Totalt sett prickade jag in fem av mina toppseedade. Sedan får folk fundera på om jag skarvar eller om 10+ års ansvar för SM Lag ger viss fingerfärdighet.

Sidor

Viktor Andréasson

Torbjörn Jönsson skrev:

Och grattis till skåningarna i Carbonnier och Jannes Gäng till finalplatserna!
final.

Ska inte smålänningen få några gratulationer?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomas Brenning skrev:


Babbellibabbelli

Efter att ha varit på en tropisk ö i två veckor utan dator hugger han nu på allt.

Min tippning av semifinalerna:

För att citera Stefan Löfven (efter tvåhundrafemtiofjärde bilbranden): ”Det är inte ok!”. I fjol var jag inte nöjd efter att ha prickat in sex av finalister och i år klarade jag egentligen bara av de tre största favoriterna. Jag är dock inte utan ursäkter:

Norrlandsheatet är egentligen omöjligt att tippa, allt verkar hänga på hur mycket hembränt det dricks på fredag- och lördagkvällen.

ZMRZLINA körde med falsk marknadsföring och aviserade en laguppställning med Michielsen och Cullin (de lär tydligen ha sagt ”hör av er när ni är i finalen …”).

Malmö var en väääldigt svår grupp och jg tippade lite med hjärtat.

Sivves har varit mycket fågel och fisk på sistone.

Niklas Warne …

Thomas Andersson …


Jag skall ta mig en seriös fundering angående kommentatorer på BBO även om det står mycket på spel (kan åratal av gnäll omsättas i handling?).

Det enda jag i så fall behöver från dig är någon sorts ”onlinekalender” där hugade kommentatorer kan skriva in sig för vilka pass de kan ta.

(Och blanda för guds skull inte in BIT i det här (för jag vill att det skall göras i år och inte 2025) utan det går säkert att hitta ett gratisprogram på nätet).


Om jag skall börja jobba för dig vill jag gärna börja med att lägga in en markering i tabellerna när”fem spelade matcher” i själva verket är ”fyra och en halv spelade matcher” dvs ett halvtidsresultat. Det är så irriterande att jag gör det gratis.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Viktor Andréasson skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:

Och grattis till skåningarna i Carbonnier och Jannes Gäng till finalplatserna!
final.

Ska inte smålänningen få några gratulationer?

Är du sverigedemokrat?

Alla som förstår relevansen av frågan får en guldstjärna (ledtråd: Andréasson bor i Älmhult men representerar Hässleholms BK).

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tycker du ska vara egoistiskt glad över min misär i Skövde. Nu kan ju jag hjälpa dig med ditt kommentatorsåtagande - om du är snäll framöver dvs…

Sidor

Björn Sörling

Kanon!

Sidor

Ola Brandborn

(Och blanda för guds skull inte in BIT i det här (för jag vill att det skall göras i år och inte 2025) utan det går säkert att hitta ett gratisprogram på nätet).

Google Documents funkar alldeles utmärkt för detta.

Sidor

Leif Lundberg

Lysande med kommentatorer, bra där Jönsson och Andersson.

Fast två skåningar som kommenterar…
Är det med ljud måste man nog ha en översättare på plats för att man ska förstå. Wink
Har Google translate rösttjänster?

Sen att fylla i halvlekar man kan kommentera…tycker ni kan ta alla halvlekar. Blir enklast så Smile

Sidor

Peter Swensson

Jönsson när du ändå fixar så det syns att tävlingarna inte är klara; fixa så att det även framgår om det finns domslut att ta hänsyn till.

Eventuellt domslut är endel av resultatet, helst skall inget brickresultat rapporteras innan resultatet är fastställt. Men det har man inte fattat inom bridgevärlden än. … det kommer

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Inte alls. Det spelade resultatet är det gällande resultatet tills dess TL (eller högre instans) tar beslut om att ändra resultatet. Sen att man kan markera det på något sätt är en sak, men spelat resultat skall alltid redovisas även om domslut pågår.

Sidor

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:


Inte alls. Det spelade resultatet är det gällande resultatet tills dess TL (eller högre instans) tar beslut om att ändra resultatet. Sen att man kan markera det på något sätt är en sak, men spelat resultat skall alltid redovisas även om domslut pågår.

Så är det nu för några som tänker märkligt sitter vid spakarna, men ni/de har fel. Vad är syftet med resultatrapporteringen; för spelare, medspelare, åskådare? Tror det räcker att fundera över den frågan för att komma till rätt svar.

Sidor

Tomas Brenning

Ola Brandborn skrev:

(Och blanda för guds skull inte in BIT i det här (för jag vill att det skall göras i år och inte 2025) utan det går säkert att hitta ett gratisprogram på nätet).

Google Documents funkar alldeles utmärkt för detta.

I och för sig sant. Google Documents är ett förträffligt verktyg för att dela information eller redigera dito tillsammans med andra.

I det aktuella fallet måste hugade spekulanter bli godkända som kommentatorer innan de överhuvudtaget kan göra någon nytta. När de väl är godkända skriver de upp sig direkt i det upplagda BBO-schemat för tävlingen. Jag tror att det är mer användbart än att använda externa verktyg.

@torbjörn: Grundplanen är att använda BBO:s verktyg till detta. Om det inte håller listar jag ut något bättre. Jag återkommer inom kort.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Syftet med resultatredovisningen är att redovisa den aktuella ställningen. Inte någon hittepåställning. Eftersom inga resultat är fastställda innan protesttiden är över så kan man i så fall inte visa några resultat förrän en halvtimme efter matchen. Du är den ende som har fel just nu Peter.

Sidor

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:


Syftet med resultatredovisningen är att redovisa den aktuella ställningen. Inte någon hittepåställning. Eftersom inga resultat är fastställda innan protesttiden är över så kan man i så fall inte visa några resultat förrän en halvtimme efter matchen. Du är den ende som har fel just nu Peter.

Som reglerna är nu, ja. Du kan inte undgått att jag argumenterar för hur det borde vara i en seriös tävlingform. Gång på annan, ändras segrare i våra största tävlingar…

Syftet med resultatredovisning är lite mer;
1) möjlighet att kontrollera sitt eget resultat. Det behövs fortfarande, men kan byggas bort.
2) kolla att brickan var likadant duplicerad vid eget bord som vid andra bord. Går även det att bygga bort behovet av.
3) kontrollera andras resultat, felinmatning behöver fortfarande kollas… suck.
4) föreligger protester eller risk för justeringar…
5) Resultat på brickan i tävlingsformen.

Det nästsistnämnda finns inte än men skall in enligt min åsikt. ”Aktuellställning” som det är nu är ”preliminär ställning för vi har inte riktigt teknikstöd och är arroganta”; lite närmare ”hittepåresultat” än var du min käre trätobroder tillika sveriges främste tävlingsledare vill göra anspråk på att se. Det sistnämnda bör inte visas förrän det andra är klart efter sista brickan.

När tusentals följare sitter på t ex BBO eller youtube och ser kort för kort i gastkramande matcher så märker man snabbt att bridgen resultathantering är daterad. Oavsett vilka som administrarar ör kvalitetstänket noll; man kan inte skylla på de ideella här för t ex EBL ser bara till att göra det enkelt för TL. Bara spelar öppna EM en gång men sekriteratet suger. Resultat på fel väderstreck ovilja att justera felinskrivningar. Kryddat med ordförande i ett landsbridgeförbund som kommenterar våra scorer i en semibarometer (när jag var lite oförsiktig med privatprotokollet).

Svenskbridge redovisar IAF i allsvenskan och sm-lag med mängder av felinmatade resultat varje gång. När jag orkat ( oavsett om jag spelat eller ej ) hittar jag flera utgångar (median ca 10) på fel ledd varje gång.

Kvaliten på resultatrapporteringen är nästa prioritet, nu när det tekniska är riktigt bra på flera håll ( ganska okej på andra).

Vi som är uppvuxna med handräkning och resultatet 15-20 min efter spelet när de snabbaste räknat är givetvis förblindade av hur mycket bättre det ser ut att vara nu. Tiderna förändras, skall vi vårda vår produkt måste vi utveckla resultat hanteringen; bygga bort helt onödiga fel i resultatlistor, höja kvaliten på presenterade resultat, markera och inte räkna in resultat som skall ses över av TL och jobba ner tidsaspekterna som nu för tiden är daterade.

I min idévärld finns inga resultatlistor i matcher eller tävlingar förrän alla markerat/rapporterat att de inte har någon invändning.

Målet måste alltid vara att bygga bort möjliga felaktigheter; inför poängavdrag för felinskrivningar (behövs tyvärr temporärt), ta bort pappershanteringen när inmatning sker elektroniskt, stöd extern rapportering t ex bbo ellet andra aktörer, kvalitetssäkra all resultatrapportering, elektronik stöd för verifiering av alla matchresultat, eventuella protester skall kunna aktiveras vid bordet, och släckas av spelare själva inom viss tid nästa rond eller 5 min.

Dessutom ser jag framemot en schysst app istället för fossildosorna, som var retro redan när de kom.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomas Brenning skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


I fjol för snart ett år sedan satt jag och drygt 1000 andra och tittade på SM-lagfinalerna på BBO vilket var kul men också lite irriterande eftersom det saknades kommentatorer.

Jag håller med om att BBO-sändningar är roliga och underhållande med kommentatorer men sövande utan.

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag har skrivit om det här på forumet och fått svaret att det är väldigt svårt att få elitspelare att kommentera vilket knappast stämmer eftersom jag tror de bryr sig om elitbridgen.

Topp.

Du är härmed provanställd. Seriöst.

Provanställningen vid SM Lag är gratis. Sedan diskuterar vi fakturan för kommande tävlingar och vilken ersättning ska delas ut till kommentatorerna. Det tar jag sedan till styrelsen för ett seriös diskussion kring budgeten vid SM Lag, Elitserien och Svenska Cupen. Om de godkänner budgeten har du tre uppdrag per år, eventuellt fyra om vi även tar in Chairman’s Cup.

(Efter det här skickade Brenning ett fräckt mail till mig där han förutsatte att jag tagit på mig att fixa kommentatorer).

Ok, Brenning då kör vi på det här. Det enda jag lovar är att det kommer att bli bättre än tidigare år. Jag vill inte ha några pengar men jag vill att styrelsen gör en bedömning av hur väl jag har lyckats och sätter in motsvarande summa till juniorfonden.

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:


Ok, Brenning då kör vi på det här. Det enda jag lovar är att det kommer att bli bättre än tidigare år.

Sätt inte ribban för högt.

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag vill inte ha några pengar men jag vill att styrelsen gör en bedömning av hur väl jag har lyckats och sätter in motsvarande summa till juniorfonden.

Check.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det här inlägget skrevs i min tråd ”Blåsningen” men jag tycker den är för viktig för att ha den här sortens diskussioner där.

Jag har läst samtliga styrelseprotokoll, riksstämmoprotokoll, årsredovisningar och verksamhetsberättelser sedan 2013 för att dra slutsatsen att något behövs förändras inom svensk bridge. Du behöver inte hålla med utan jag tvärtom uppmanar dig till att ha en avvikande åsikt så att vi kan ha en diskussion om de här viktiga frågorna. Svensk bridge har problem just, jag tror det behövs en förändring och jag skriver det jag gör bland annat för din skull.

Och på tal om gnäll hittade jag det här gamla inlägget av dig där du ger vad jag antar du anser vara konstruktiv kritik till vårt landslag. Fast en del hade kanske kallat det gnäll?

”Orkar snart inte följa eländet längre. Fredins sak i 3 NT( ruter) mot irland var det sämsta jag sett. Nu hittade Berthau att rädda brickan genom att spela mot oddsen annars hade det blivit ännu mer pisk. Inför nu för bövelen regelrätta uttagningskval så vi får slut på detta elände. fredin öppnar med 1 NT på vad som helst. Ibland går det bra ibland inte. Ska vi ha pokerspelare i landslaget”.

Sidor

Logga in för att kommentera