Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Peter Törnblom

Hej igen Henrik,

Gjorde en koll med klubbens sekretariat och där säger de att det är helt riktigt för gubevars en fråga om ett specifikt bud kan* teoretiskt*, även om du sitter vid utspel alltså, ge partner viss ledning. I detta var det uppenbart att man glömt alertera och då borda jag alltså gått in och frågat vid det aktuella budet och på så sätt hjälpt dem på traven?

Ursäkta men tror bridgen är inne på lite fel väg.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Du får fråga om specifika bud men du får vara beredd på att den OI du eventuellt skapar kan generera ett korrigerat resultat. Just i det här fallet har jag väldigt svårt att se hur den frågan skulle vägleda partnerns försvar, men jag ska inte säga att det inte finns möjligheten.

Därför är det alltid bättre att be om att få en förklaring av hela budgivningen för att inte röja vilket bud du var intresserad av, men det är inte nödvändigt att göra det.

Sidor

Peter Törnblom

Tack, glasklar pragmatisk formulering.

Efter studier av förbundets hemsida kom jag fram till att man har RÄTT att fråga om HELA budgivningen men inget förbud fanns att fråga om ett specifikt bud.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag har skrivit någon gång att man får skriva vad man vill i mina trådar eftersom jag inte tar det så allvarligt men jag märker att jag drar gränsen vid alertfrågor TILLSAMMANS med Peter Törnblom.

Max Ödlund skrev:


Det vore fint om Jönsson förstod att Bridgeförbundets blog är tänkt att handla om bridge.


Peter Törnblom skrev:


Tack Max,
Äntligen en kommentar som jag väntat på.


Samtidigt borde man kanske förstått efter 50 inlägg att inte alla i den här tråden handlar om bridge och istället läst en bra bridgebok (jag har tex tidigare i tråden rekommenderat Alan Sontags ”The Bridgebum”).
Peter Törnblom skrev:


Hen påstås också vara ett svenskt ord.


Någon gjorde en språkkommentar och då var Törnblom där och hade synpunkter vilket är underligt eftersm han ville att det skulle handla om bridge.
Peter Törnblom skrev:


Den självgodhet och brist på research som präglar sidan är närmast häpnadsväckande.

… babbel, babbel om språk … (min kommentar).


Här är det lite oklart om han menar förbundets hemsida eller om det är vi på forumet som är självgoda (oh, the irony) och dåligt pålästa. Oavsett vilket börjar det bli lite tragiskt och man undrar om det inte är bättre att han hänger på Facebook?
Peter Törnblom skrev:


Jag citerar gärna hela meningar men tror de i sin helhet skulle övergå det flestas förstånd på detta infantila forum varför jag avstår. I annat skulle det förmodligen uppfattas som nån slags hybris.

… extremt mycket babbel om språk … (min kommentar)


Här klarnar det och man förstår nu att det är vi som är idioter samtidigt som man inser att det nog mer är Flashback än Facebook som gäller.
Peter Törnblom skrev:


Motståndarna bjuder 1 hj och sen 2 NT,. Det hela alerteras korrekt som min 5 hj och invitstenberg. ÖH bjuder nu 3 hj utan alert …


Och här brister det för Jönsson när han (Törnblom) lägger in en alert/OI-fråga i min tråd trots att det finns ett forum här på sidan som heter ”tävlingsledare och domslut”.

Sidor

Peter Törnblom

Jönsson

Jag inhämtar inte mina kunskaper från det du kallar Flashback(?) eller Facebook. Det anser jag vara plebejernas lärosäte och att du nämner dessa som en självklarhet visar med önskvärd tydlighet att du är familjär med dem. Dina egocentriska inlägg tyder också tyvärr på det. Precis som Max påpekade.

Jag rekommenderar att du lägger upp en blog(g) som du lämpligen kan döpa till Pellejöns för att skapa intresse. Det finns ju uppenbarligen människor här som är roade av dina inlägg så några läsare hittar säkert dit.

Denna tråd övergick till en hel del grammatik vilket i likhet med andra trådar tappade det ursprungliga temat. Det har du ofta sett till med
dina dåligt redigerade inlägg. Om du för en gångs skull i lugn och ro läser igenom tråden kan du se vem som startade det. Beträffande alertproblemet är det ofta liknande frågor tas upp här men du är väl mest intresserad av dina egna upplägg så det har väl undgått dig.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ingen turnering är viktigare för bridgespelarna i Österrike än välgörenhetsturneringen för Christian Bernscherer. Sedan några år spelas den simultant i flera städer och i november i fjol fick man in fantastiska 34 000 Euro. Det finns inga 200 Euro jag har lättare att skiljas från än när jag betalar startavgiften till den tävlingen.

”Christian Bernscherer är en duktig österrikisk bridgespelare och också den med den högsta tävlingsledarutbildningen här. Sedan drygt 10 år lider han av nervsjukdomen ALS som gör att han idag är mer eller mindre helt förlamad. Den enda synbara rörelsen han kan göra är i ansiktet och med lite god vilja kan man se olika ansiktsuttryck.

Det är inte många som överlever sjukdomen så länge som Christian men en alternativ behandlingsmetod har gjort att sjukdomsförloppet stannat av. Däremot betalar inte staten för behandlingen och bridgen ordnar därför varje år en välgörenhetsturnering och med en auktion på de bästa spelarna, en hög startavgift och frivilliga gåvor fick man senast in 25 000 Euro.

För att han skall få mänsklig kontakt åker ibland några hem till honom och spelar bridge och nu senast var jag med. Han halvligger i en sorts fåtölj med sensorer fastspända på armar och ben som gör att han kan ge signaler till en dator som kan ”prata” och säga vad han vill bjuda och spela medan hans pappa håller korten. Det låter lite som Darth Vader och ibland rycker man till lite när man hör: ”Varför spelade du inte spader???”.

Efter några brickor blev Christian spelförare i 3NT och för mig i försvaret såg det först ut som en säker bet men när det var fem sex kort kvar fick jag problem att saka och inser att jag kan välja mellan att bli skvisad eller inpetad. När jag sitter där och vrider på mig tittar jag på Christian och vad gör han: även om det ser lite konstigt ut är det helt klart att den jäveln sitter och flinar åt mig!

Bridge är ett fantastiskt spel!”

Sidor

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Ni blandar nog ihop två olika saker.

Man får fråga om enstaka bud (med risk att skapa OI), enligt 20 F, men man får också be om att få budgivningen upprepad, och då får man inte avbryta mitt i återgivningen, enligt 20 B och C.

Jag gissar att det senare är för att man inte ska kunna avbryta återgivningen just för att dra uppmärksamheten till ett visst bud eller en viss färg.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

För att om möjligt undvika att tråden framstår som arbetarklass och ointelligent kommer jag att införa Veckans boktips där kopplingen till bridgen är att bokens titel tillägnas en bridgespelare som förekommit i tråden.

Först kändes Idioten av Dostojevskij som självklart men förkastades eftersom det gav för mycket Facebook-känsla och istället föll valet på Den vedervärdige mannen från Säffle av Sjöwall/ Wahlöö.

Att läsa böcker är naturligtvis inte riktigt min grej men jag har sett filmen som är en av de bästa svenska och istället fick namnet Mannen på taket. Regissör var Bo Widerberg och huvudrollen som Martin Beck spelas av en fantastisk Carl-Gustaf Lindstedt som annars var mest känd som komiker. Däremot var det Håkan Serner som fick en välförtjänt Guldbagge.

Notera gärna det angenämt långsamma tempot i filmen, bara promenaden från cellen tar väl en halvminut och något som hade varit otänkbart i en polisfilm från idag.

Länk

Sidor

Tore Mattsson

Apropå långsamt tempo, vem var den förste svenske skådespelare som spelade Martin Beck?

Sidor

Peter Swensson

Tore Mattsson skrev:


Apropå långsamt tempo, vem var den förste svenske skådespelare som spelade Martin Beck?

Först och störst Keve

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

”För ganska länge sedan spelade jag en Allemansfinal med minst sagt ojämnt startfält. AJ109 på handen till K8xx på bordet och läget var att om man släppte in vänsteryttern satt man lite risigt till.

Mötte ett mixed par som jag aldrig sett förut och den snabba, fördomsfulla analysen blev: ”mindre rutinerade”. Knekten i bordet och damen till vänster blinkade inte ens. ”Nybörjare” som inte ens lärt sig fibbla, blev nästa analys och upp med kungen för masken som sprack … Ett milt överseende leende från damen och inga poäng.

Jag såg senare att ”nybörjarna” hette Marie och Jonny Pettersson och det har ju gått rätt hyfsat för dem på sistone och jag antar att den siste idioten inte är född.”

Jan Lagerman påstår att det här spelsättet heter ”Värnamomask” men varför och är det någon mer som har hört talas om det?

Sidor

Claes Bodin

Jodå, jag har hört talas om den men vet inte historien

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Claes Bodin skrev:


Jodå, jag har hört talas om den men vet inte historien

Har för mig att hade nåt med damerna från Värmamo att göra, men även om Janne läser inläggen här, vågar han nog inte i jämlikhetens tidevarv dra historien.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

”Gagarin spelade förresten bridge. Ok, jag är kanske inte helt säker på det men jag är i alla fall nästan säker på att han spelade schack för det gör nämligen alla ryssar. Och eftersom bridge och poker båda är pajassporter enligt Poker Ola finns det alltså en klockren koppling mellan Gagarin och bridge.

Kommer ni ihåg den blonda flickvännen med de långa benen? Eftersom hon dessutom var lite knepig var jag därför för länge sedan på poesiafton i Stockholm och lyssnade på Jacques Werup som är en skånsk poet som också är halvhyfsad på klarinett.

Kan det bli bättre för en drygt tjugoårig kille på besök i Stockholm? Fast det var faktiskt helt ok för när han inte läste poesi och spelade klarinett berättade han om Gagarin. Jag till och med gick fram till honom (Werup) efteråt för att tacka och då säger han: ”Vilket harrligt idiom!” men det där visste jag inte vad det betydde utan bara mumlade något till svar.

Gagarin var i Malmö några år efter att han hade åkt runt jorden och han var den tidens riktiga supersstjärna. Han besökte Konsum i Nydala där han blev bjuden på rulltårta men det viktigaste besöket var nog det på brandstationen där han blev utsedd till hedersbrandman vilket var väldigt fint och inte något som vem som helst fick bli.

Brandmännen hade en ny stegbil som man var väldigt stolta över och något ljushuvud hade kommit på idéen att hissa upp Gagarin i den och det är när han står där uppe ovanför hundratals jublande malmöbor som Werup funderar över hans tankar.

För vad tänker man på när man är den enda människan som har sett jorden från rymden och nu 20 meter upp i luften ser Malmö liggande för sina fötter? Vilket är störst? Eller kanske skall man inte jämföra utan bara konstatera att förmodligen måste båda vara något helt underbart.

Yuri Gargarin dog 34 år gammal 1968 när hans MIG-15 störtade under en vanlig övningsflygning och jag är nästan säker på att han är den enda människan som både sett jorden från rymden och hela Malmö från en stegbil.”

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

BK S:t Erik skriver det här på sin hemsida och jag kan inte bestämma mig för om det är drygt eller kaxigt men det lutar faktiskt åt det senare:

”BK S:t Erik är Sveriges i särklass främsta bridgeklubb”.

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Torbjörn Jönsson skrev:


BK S:t Erik skriver det här på sin hemsida och jag kan inte bestämma mig för om det är drygt eller kaxigt men det lutar faktiskt åt det senare:

”BK S:t Erik är Sveriges i särklass främsta bridgeklubb”.

Torbjörn!

Det är ett korrekt påstående…

Peter

PS. Nu hoppar väl Börje på mig Smile Smile

Sidor

Magnus Eriksson

Torbjörn Jönsson skrev:


BK S:t Erik skriver det här på sin hemsida och jag kan inte bestämma mig för om det är drygt eller kaxigt men det lutar faktiskt åt det senare:

”BK S:t Erik är Sveriges i särklass främsta bridgeklubb”.

Fast det var väl ett tags sedan de vann Allsvenskan? Wink

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Magnus Eriksson skrev:


Fast det var väl ett tags sedan de vann Allsvenskan? (wink)


Ja men det händer att spelare som gjort det spelar på klubben.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Hjälpte mamma att flytta och hittade en del intressanta saker.

Släng dig i väggen Henrik Johansson för jag tog min licens när du gick och drog mamma i kjolarna!

(Notera det fina skicket, aldrig använd).

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:


Hjälpte mamma att flytta och hittade en del intressanta saker.

Släng dig i väggen Henrik Johansson för jag tog min licens när du gick och drog mamma i kjolarna!

(Notera det fina skicket, aldrig använd).

Aldrig använt, varför använda det i ett personligt gräl?

/janne

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Lite som en tysk riksmark innan kriget, inte ens värt pappret den är tryckt på Tongueout Men du var säkert duktig på din tid…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Aldrig använt, varför använda det i ett personligt gräl?


Jag vill inte kalla det gräl för det är lite mer ensidigt än så:
  1. En (1) enda gång har jag gjort ett inlägg i en tävlingsledarfråga, den var ganska komplicerad, jag slog och hade mig i lagboken tills jag kom fram till ett domslut som jag var väldigt nöjd med och skrev i lagom överlägsen stil: ”Ok, så här är det …”.

Det varade i ungefär en kvart tills att Johansson skrev vad som egentligen gällde och vilken lag som egentligen var tillämpbar och när han var färdig kände jag mig så korkad att jag inte ens var säker på att jag använt rätt lagbok.

2.
Spelade EM och lyckades göra en revoke och två sekunder senare dyker han upp som gubben i lådan (efter att man inte sett honom på en vecka) och säger ungefär: (i en ton som antyder att han pratar med en tvååring som gjort i blöjan): ”Nej, men ojdå, vad hände här?”.

3.
Lägger ut bilder på Facebook där han spelar St Andrews och en massa andra kända banor i Skottland vilket ger mig svåra abstinensbesvär eftersom jag själv inte spelat golf på 10 år.

(Han spelar dem dessutom i november vilket är lite väl kaxigt).

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Henrik Johansson skrev:


Lite som en tysk riksmark innan kriget, inte ens värt pappret den är tryckt på Tongueout Men du var säkert duktig på din tid…

De drog in licensen för kanske 10 år sedan (de hotade först men någon sorts uppfräschningskurs) och även om den som sagt var oanvänd var det ändå fräckt.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Sista veckan i oktober men close enough…Carnoustie var en pärla Tongueout

Sidor

Fredrik Jarlvik

Henrik Johansson skrev:


Sista veckan i oktober men close enough…Carnoustie var en pärla :P

Och detta trots att semesterlirarna på British Open hade slagit upp en massa torvor i somras… Bigsmile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

På tal om gräs och semesterlirare spelar medlemmarna i The All England Lawn Tennis and Croquet Club på banorna tills mer eller mindre dagen innan Wimbledon-turneringen börjar vilket är ganska fantastiskt med tanke på att de är av gräs.

Vilket får mig att tänka på när jag ville spela golf på min hemmaklubb Trelleborgs GK dagen innan deras ”stora” tävling Karoliner-cupen och fick reda på att det var startförbud på grund av den.

”Äsch, det är väl ingen som märker om jag smyger ut på 10:de” tänkte jag och det var det inte heller. Tyvärr ligger 14:de hålet intill vägen mot stan och jag kan fortfarande höra skriket av banchefens bromsar när han fick syn på mig på fairway.

Fyra och ett halvt hål är i alla fall bättre än ingen golf alls.

J

Sidor

Björn Sörling

Fairway, ha!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Björn Sörling skrev:


Fairway, ha!


När man går från ruffen till vänster till ruffen till höger måste man passera fairway …

Sidor

Tomas Brenning

Så kallad crossruff…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Börje Rudenstål skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Var försiktig Rudenstål att du inte blir indragen i en penningtvättshärva med tanke på de summor du kommer att gå för.

Om du köper mig, Torbjörn, kommer jag att spela under pseudonym.


Jag vill inte gärna strö salt i såret med tanke på hur det gick i helgen och ditt (?) 6Hj i en annan tråd men - du har inte funderat på att spela under psuedonym vid fler tillfällen?

Sidor

Logga in för att kommentera