Forum » Allmänna diskussioner » Udda system

Udda system

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Martin Johnsson
Udda system

Mötte ett par som spelade 1kl alla händer 18+ alt max 5 förlorare/en hand med 8-10 förlorare.
Hur många prickar?
Vad gäller för bud med många prickar, förberedda försvar o.dy?

Joakim Nordlindh

1kl har 3 prickar.

Har man bud som är 4 eller fler prickar måste man meddela motståndarna detta innan. Man måste även erbjuda vettiga försvarsmetoder. Man får även ha egna nerskriva metoder som man använder

Erik Sjöstrand

Som Joakim skriver blir det ”bara” 3 prickar (1kl kan aldrig ha fler än 3 prickar), så motståndarna har inga skyldigheter att säga till i förväg eller förbereda försvar. Det kan ju dock vara så att de överstiger antalet prickar som är tillåtna i tävlingen, och då behöver de ändra sitt system samt att alla deras redan spelade brickor där de använde prickade bud ska ses över av TL och eventuellt korrigeras. Nu är det dock så att prickreglerna inte gås igenom på varken steg 1, steg 2, eller steg 3 av TL-utbildningarna. Om TL inte är systemintresserad så är risken ganska stor att TL inte kan prickreglerna. Prickarna ska iofs stå på deklarationen, men många slarvar med det och många skriver fel.

I en silvertävling i Örebro i år (max sju prickar) mötte vi ett par med följande system (skulle nog säga att det är det vanligaste otillåtna systemet man möter i partävlingar):

1 = Starkt.
1 = Ruter, eller 11-13 NT, eller någon marmic (3 prickar).
1hö = Naturligt, 5+.
1NT = 14-16.
2 = Naturligt.
2 = Multi (3 prickar).
2hö = Naturligt, någon svag variant.
2NT = 5-5 i hö eller lå. Eller om det var spärr i någon lågfärg… (2 prickar)

Efter ronden påpekade jag detta för TL. Denne kunde inte prickreglerna, men skulle fråga en annan TL som var expert på området. Experten menade att slaskruter var två prickar, eftersom det var ruter eller balans. Det skulle kanske kunna gå att argumentera för att marmic-händer är balanshänder, men prickreglerna ser inte ut så. Ingen idé att tjafsa mer, vi hade ju redan mött dem och de öppnade inte med något av de buden.

En artikel jag skrivit på Bridge Winners om de svenska systemreglerna: https://bridgewinners.com/article/view/swedens-system-regulations/

Erik Sjöstrand

Just det, en sak till: När man möter konstiga system så skadar det inte att fråga motståndarna om de har något förslag på försvar. De behöver inte ge något, men personligen tycker jag det är sportsligt att hjälpa till här.

Ola Brandborn

Erik Sjöstrand skrev:


Just det, en sak till: När man möter konstiga system så skadar det inte att fråga motståndarna om de har något förslag på försvar. De behöver inte ge något, men personligen tycker jag det är sportsligt att hjälpa till här.

Jo, jag och min partner spelar med en konstig 2-hjärteröppning (som visar klöver bland annat) och vi hör ibland motståndarna diskutera fram riktigt dumma försvar mot det, då brukar vi föreslå lite försynt att låta ”överbudet 3 kl” betyda något speciellt, typ två eller trefärgspråm beroende på personliga preferenser.

Martin Johnsson

Jag hade gärna sett frekvens på de olika varianterna på deklarationen, lättare att bestämma försvar då.

Jan Gutenwik

Martin Johnsson skrev:


Jag hade gärna sett frekvens på de olika varianterna på deklarationen, lättare att bestämma försvar då.


Frekvensen för de olika handtyperna är en sak, men hur ofta väljer de faktiskt öppningsbudet även med hand som stämmer in är en annan. Vad visade pass, för 8-10 förlorare täcks in av nästan alla dåliga händer. tex 5422 med 0hp är 10 förlorare… Öppnar de med 1KL på alla dessa händer oavsett zon? Annars verkar deklarationen något bristfällig.
Dan Bylund

Jan Gutenwik skrev:



Vad visade pass, för 8-10 förlorare täcks in av nästan alla dåliga händer. tex 5422 med 0hp är 10 förlorare… Öppnar de med 1KL på alla dessa händer oavsett zon? Annars verkar deklarationen något bristfällig.


…och 4333 med 16 hp i form av fyra blanka ess är 8 förlorare Smile
Hursomhelst så är det ofta vettigt att spela SysOn mot klöveröppningar där svaga alternativ dominerar, dvs D=1-öppning enligt det egna offensiva systemet etc. Detta var också en gång motivet till att maximera antalet prickar för konventionella 1 till tre.
Jan Kamras

Jag tror i.o.f.s. att de menar 8-10 ”Missing Points”, som komplement eller alternativ till de ”max 5 förlorarna”. Cool

Martin Johnsson

Nej det var 8-10 förlorare men inte alla händer, försökte få klarhet men vi gav upp.
En hand var typ QJx, Jx, Kxx, JTxxx.

Logga in för att kommentera