Domslut

32 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Domslut

Gubbe A får telefon mitt under liret. Han har telefonen på ljudlöst, så ingen annan märker signalen. Han tar dock upp sin mobil och börjar konversera.

Hans motståndare, gubbe B, blir irriterad och fräser till: ”Jävla människa!”

B anmäler A till Disciplinnämnden. Därefter anmäler A B till Disciplinnämnden.

Disciplinnämnden väljer att inte behandla den första anmälan (B mot A), men behandla den andra (alltså A mot B). Man finner att B ska stängas av i två veckor.

Hade ni, läsare av forumet, dömt likadant?

Sidor

Ola Brandborn

Frågan är väl vad som står i reglerna vad gäller telefonerande.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Min spontana reaktion, utan att ha särskilt bra koll på disciplinärenden, är ”kanske”.

Motivering:
(B->A) Jag kan inte se att telefonerande skulle bryta mot någon regel som skulle rendera ett disciplinärende. Däremot poängavdrag/TL-domslut hade varit rimligt.

(A->B) Oavsett vilket regelbrott A gjort sig skyldig till, kan jag tänka mig att ett dylikt uttryck skulle kunna rendera ett disciplinärende.

Spontant verkar det vara ett löjligt gubbagräl som ligger bakom. Placera både A och B på Gotska Sandön med varsin hink och spade är mitt förslag, så kan de gruffa och kasta sand på varandra bäst de vill.

Sidor

Leif Lundberg

Jag hade inte anmält till disciplinnämnden alls för nåt av detta.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag tror man måste inse att disciplinnämnden är bäst ämnade att döma i sådana här ärenden och man kan tycka att de här ärenden inte har där att göra men så har vi heller inte hela bilden.

Sidor

Magnus Eriksson

Thomas Andersson skrev:


Min spontana reaktion, utan att ha särskilt bra koll på disciplinärenden, är ”kanske”.

Motivering:
(B->A) Jag kan inte se att telefonerande skulle bryta mot någon regel som skulle rendera ett disciplinärende. Däremot poängavdrag/TL-domslut hade varit rimligt.

(A->B) Oavsett vilket regelbrott A gjort sig skyldig till, kan jag tänka mig att ett dylikt uttryck skulle kunna rendera ett disciplinärende.

Spontant verkar det vara ett löjligt gubbagräl som ligger bakom. Placera både A och B på Gotska Sandön med varsin hink och spade är mitt förslag, så kan de gruffa och kasta sand på varandra bäst de vill.

Skalman är klockren!
Perspektiv på tillvaron gubbar!

Sidor

Per-Ola Cullin

Alldeles bortsett från det juridiska så måste jag instämma i B:s omdöme om A; jävla människa.

Sidor

Peter Törnblom

Men hallå är vi vuxna människor eller ej. Jag hade tilldelat båda gubbarna en varning för omotiverade anmälningar. Anmälan/klagomålet strider mot bättre vetande och prövningstillstånd bör inte beviljas.
Inför en anmälningsavgift om låt säga 100 kr så nämnden får behandla ärenden med substans och inte en massa trams som tar upp deras tid. Om nämnden ej tar upp ärendet kan pengarna tillfalla juniorkassan.

Någon avstängning känns inte aktuell utan det hela är snarare en åtgärd från disciplinnämnden för att berättiga sin existens.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Jag tror att det kan vara en liten, liten skillnad på att sitta i DN och när vi tycker här . Jag undrar om inte tvånget att vara något så när formell gör att de ska utdöma minsta möjliga straff för en ”gubbe” som svär åt en annan.

Men i övrigt skulle jag personligen gärna be dem båda fara tillbaka till lekstugan de trodde de besökte (och därmed blivit avstängd av DN för jag hade försökt vara drypande ironisk över DN-anmälan). Fjanteri!

Sidor

Per-Ola Cullin

På förekommen anledning: De två anmälningarna har inkommit till och hanterats av S:t Eriks egen disciplinnämnd, och alltså inte av förbundets.

Sidor

Peter Törnblom

Om man negligerar motståndarna och utsätter dem för en medveten provokation så tycker jag B gubbens reaktion är helt normal och ofarlig. Gubbe A bör ju ha en käftsmäll eller liknande.

Ett helt horribelt domslut tycker iaf jag. Hur hade i själva reagerAt i B.s situation?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Tycker det är svårt att döma utifrån den begränsade information som getts här, jag antar att mycket mer har sagts vid bordet.
Att A skött sig väldigt illa är uppenbart.
Vad gäller Bs uppförande, kanske det finns mer info än vad som framgått.
Men låt oss säga att det gått till exakt som Max skrivit, då verkar en avstängning av B befäng.

Sidor

Mårten Gustawsson

Thomas Andersson skrev:


Motivering:
(B->A) Jag kan inte se att telefonerande skulle bryta mot någon regel som skulle rendera ett disciplinärende. Däremot poängavdrag/TL-domslut hade varit rimligt.

(A->B) Oavsett vilket regelbrott A gjort sig skyldig till, kan jag tänka mig att ett dylikt uttryck skulle kunna rendera ett disciplinärende.


Bra Thomas, du gav facit.

BK S:t Eriks disciplinnämnd tyckte mycket riktigt att en ringande mobiltelefon inte var ett ärende för nämnden. (Möjligen kan upprepade förseelser bli ett disciplinärende.)

På BK S:t Erik ges en tillsägelse av Tävlingsledaren och syndaren förväntas ge en kontant donation till klubbens juniorbössa.

Däremot behandlas användning av nedsättande uttryck av nämnden. En eventuell provokation medför inte straffrihet. Den kan bara mildra storleken på straffet.

En bra regel om du är missnöjd med en annan spelares uppförande är att kalla på tävlingsledaren.

Vänliga hälsningar
Mårten Gustawsson
Ordförande BK S:t Erik
men ej medlem i dess disciplinnämnd

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Man undrar om Mårten Gustawsson förvanskar händelseförloppet av illvilja eller av dumhet?

Det var alltså INTE fråga om en ringande mobiltelefon, utan fråga om att vederbörande tog upp telefonen och började konversera.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mårten Gustawsson skrev:


BK S:t Eriks disciplinnämnd tyckte mycket riktigt att en ringande mobiltelefon inte var ett ärende för nämnden.


Jag vet inte vad som hände men Ödlund har en annan version och det är ganska stor skillnad om man glömt att stänga av sin telefon mot att ta upp den när den är satt på ljudlös och börja prata i den.
Max Ödlund skrev:


Gubbe A får telefon mitt under liret. Han har telefonen på ljudlöst, så ingen annan märker signalen. Han tar dock upp sin mobil och börjar konversera.

Edit: Admin kan ta bort mitt inlägg för jag ser att Ödlund påpekat det samma.

Sidor

Ola Mattsson

Semantik är svårt. Kalla det då hellre användande av mobiltfn, så menar ni samma sak

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Peter Törnblom skrev:


Gubbe A bör ju ha en … eller liknande.


Jag tycker du borde revidera eller ta bort den delen av ditt inlägg.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Du får anmäla till disciplinnämnden, Torbjörn.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Börje Rudenstål skrev:


Du får anmäla till disciplinnämnden, Torbjörn.


Jag förstår hur du känner dig Pastorn när du försöker undervisa slöddren.

Sidor

Peter Swensson

Peter Törnblom skrev:


Om man negligerar motståndarna och utsätter dem för en medveten provokation så tycker jag B gubbens reaktion är helt normal och ofarlig. Gubbe A bör ju ha en käftsmäll eller liknande.

Ett helt horribelt domslut tycker iaf jag. Hur hade i själva reagerAt i B.s situation?

Skulle det vara normalt att tilltala någon ”jävla människa”; i vilken värld då?

Rätt typiskt sätt att snacka till sig en utvisning. Hade jag sagt så till någon (vilket kan hända då jag har pinsamt dålig impulskontroll) hade jag tyckt att en kortare avstängning vore ett rimlig straff.

Sidor

Claes Bodin

Jag hade dömt att båda ber varandra om ursäkt för sitt dåliga uppförande samt även ber disciplinnämnden om ursäkt för att de tog upp deras tid med en incident de borde rett ut själva.

Sidor

Joakim Nordlindh

Jag tycker båda Gubbarna ska vara nöjda med att dom fick så låga straff.

Sidor

Peter Törnblom

Den petimetriska Torbjörn Jönsson försöker vara lustig med simpla inlägg vilka vi pastorer och slödder kan avstå ifrån. Vidare så har B inte tilltalat A med jävla människa utan vad jag förstår uttryckt det högt.
Vem i fridens namn har sagt att man direkt eller indirekt kan kalla någon jävla människa?
Det kanske är bättre att tillgripa våld än ett harmlöst invektiv vid uppenbara provokationer eller ska man agera nickedocka? Det verkar ju fö som de flesta tycker A är en jävla människa…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Peter Törnblom skrev:


Den petimetriska Torbjörn Jönsson …


Min hustru hade skrattat ihjäl sig om hon hört att någon kallat mig för petimeter. Definitivt min mamma. Alla mina gamla lärare också. Och mina befäl. Faktum är att alla som känner mig hade gjort det.
Peter Törnblom skrev:


Det verkar ju fö som de flesta tycker A är en jävla människa…


Jag med.

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Det heter ”petimäter”.. Wink

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Man är vad man ”eter”

”Varianter: petimeter, petitmaitre

Stavning: SAOL anger stavningen petimäter, SAOB anger petimäter, även petimeter, NE anger petimeter och petimäter, Språkbankens konkordanssökning ger träffar för båda stavningarna, men något fler för petimäter. Språkrådet rekommenderar stavningen petimäter med hänvisning till etymologin och till SAOL [1].”

Enlig mej så sparkar du i luften Anders!
Ja jag såg din Cool

Sidor

Peter Törnblom

OK, lite mer semantik
Den obefintliga pluralböjningen ”slöddren” är okänd för mig.
Stavningen petrimätrisk tillika okänd.

Sidor

Peter Törnblom

Måste rätta här. Jag gjorde ingen korrekturläsning och som synes kom ett r med som inte ska vara där. Faktum är att stavningen petimätrisk förekom i SAOL 1790 men har sen i huvudsak ändrats.
Till sist tycker jag f ö att det ärkonstigt att den som de flesta verka anse vara ”en jävla människa” förblir helt ostraffad medan den som reagerat på ett befogat sätt straffas.
”Tankar pläga vara tullfria” som Olaus Petri skrev men för Guds skull;uttal dem inte…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Peter Törnblom skrev:


Den obefintliga pluralböjningen ”slöddren” är okänd för mig.


Nostalgi, språktråden är tillbaka!

Faktum är att jag funderade kort mellan ”slöddret” och ”slöddren”.

(Kan någon språkbegåvad bekräfta att petimetret har rätt?).

Sidor

Thomas Ålander

Ordböckerna ger endast slödder, slöddret.
Ett slödder, flera slödder. (SAOB.)

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Ordet slödder är kollektiv singularis. Har alltså ingen pluralform.

Sidor

Logga in för att kommentera