Forum » Allmänna diskussioner » Är allt utrett nu?

Är allt utrett nu?

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors
Är allt utrett nu?

På gamla Forum, innan nya Hemsidans och Nya Forums tillkomst, var det fart och fläkt. Diskussionsämnena avlöste varandra, frågor ställdes, viktiga och oviktiga problem debatterades. Det var ett liv och ett kiv helt enkelt. Numera är det inte mycket som debatteras på Forum. Hur kommer det sig? Är det mesta inom bridgen utrett numera och är alla eniga på ett sätt de inte var tidigare?

Jan-Olof Hegethorn

Bo Gullefors skrev:


På gamla Forum, innan nya Hemsidans och Nya Forums tillkomst, var det fart och fläkt. Diskussionsämnena avlöste varandra, frågor ställdes, viktiga och oviktiga problem debatterades. Det var ett liv och ett kiv helt enkelt. Numera är det inte mycket som debatteras på Forum. Hur kommer det sig? Är det mesta inom bridgen utrett numera och är alla eniga på ett sätt de inte var tidigare?

Strävan att införa nolltolerans inom bridgen både avgiftar och förgiftar spel respektive diskussioner till en menlös soppa av trivaliteter uppskattade av paragrafryttare.

/janne

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

För kanske ett år sedan räknade jag antalet inlägg under tre månader på den gamla och nya hemsidan och det var mycket riktigt färre inlägg på den nya.

Krav på politisk korrekthet är en anledning men det största är förmodligen att den nya hemsidan är en flopp där inte minst förstasidan är en katastrof. Det finns inget liknande och i sitt försök att få med allt är den helt ointressant. Skulle Sverige vinna Bermuda Bowl får den nyheten en liten fyrkant utan bild.

Björn Ohlsson

Bo Gullefors skrev:


På gamla Forum, innan nya Hemsidans och Nya Forums tillkomst, var det fart och fläkt. Diskussionsämnena avlöste varandra, frågor ställdes, viktiga och oviktiga problem debatterades. Det var ett liv och ett kiv helt enkelt. Numera är det inte mycket som debatteras på Forum. Hur kommer det sig? Är det mesta inom bridgen utrett numera och är alla eniga på ett sätt de inte var tidigare?


Diskussionerna gick ungefär likadant när vi gick från den ursprungliga anslagstavlan (som tyvärr inte längre går att nå) till den i spader.

Anslagstavlan var tekniskt sett mycket mindre avancerad än den nuvarande, men de hade två features som saknas sedan dess.

  • Man kunde skapa undertrådar (trädstruktur) till tråden så att det var enklare att ha (flera) parallella diskussioner i samma ämne.

  • Man kunde, på gott och ont, göra anonyma inlägg.

Den viktigaste orsaken till den minskande trafiken är dock att antalet debattörer minskar. Det är fler, som av olika skäl, faller från än som tillkommer. Detta trots att medlemsantalet ökat med mer än 50%.

/B

Tore Mattsson

Är det inte en del i en allmän trend?
Kommunikation på nätet går över från olika forum till sociala medier.
Jag är med i 2 andra forum , skalman och vetenskap och folkbildning.
De har minskat drastiskt de sista 2 åren

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Hej Bo
Ännu värre är att klubb och distriktets forum är lika med noll.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Kan någon på förbundet tala om hur många besökare man har på den nya hemsidan jämfört med den gamla?

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Jerry Mähler skrev:


Hej Bo
Ännu värre är att klubb och distriktets forum är lika med noll.


Ja Jerry, för fora i vårt distrikt och vår klubb är det nästan bara du som skriver - nu var det ett tag sedan. Även du ledsnar väl när du inte får någon respons. Om medelåldern på bridgespelarna är 67 år (så är den i ACBL och torde vara liknande i Sverige) kanske man inte har så många funderingar och de man har, tycker man inte är värda att ta upp på ett forum
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Kan någon på förbundet tala om hur många besökare man har på den nya hemsidan jämfört med den gamla?


Då försöker jag snällt och vänligt en gång till. Det hade varit bra om ni också kunde säga hur trenden har varit under några år.
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Kan någon på förbundet tala om hur många besökare man har på den nya hemsidan jämfört med den gamla?


Då försöker jag snällt och vänligt en gång till. Det hade varit bra om ni också kunde säga hur trenden har varit under några år.

Är det inte rimligt att förbundet vill ha en bra kommunikation med sina medlemmar och att man kan förvänta sig ett svar?
Peter Nohrén

Det är väl rimligt att, om man vill ha ett svar, ställer frågan direkt till den som man vill ska svara. Att skriva en fråga på ett öppet forum är väl knappast optimalt. Jag antar att förbundets ledning har annat att göra än att följa alla foruminlägg.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Men Torbjörn funkar ju inte riktigt så, han vill vinna lite poäng samtidigt som han ställer frågan Smile

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Peter Nohrén skrev:


Det är väl rimligt att, om man vill ha ett svar, ställer frågan direkt till den som man vill ska svara. Att skriva en fråga på ett öppet forum är väl knappast optimalt. Jag antar att förbundets ledning har annat att göra än att följa alla foruminlägg.


Förbundet vill naturligtvis ha så många besökare som möjligt till sin nya hemsida och då är det bra med ett aktivt forum där man även själv deltar när det är lämpligt. Att någon där skummar igenom inläggen tar kanske fem minuter om dagen och kan inte anses orimligt med tanke på att mer än en heltidsanställd arbetar enbart med hemsidan.

Det är klart att jag kan skicka mail istället men dels vet jag inte vem som är mest lämpad att svara och dels är fördelen med forumet att fler kan ta del av svaret.

Niklas Andrén

Detta är väl uppenbart, pga av frågans natur, att det är en sådan som lämpar sig mycket bättre här i forumet, än mellan Torbjörn och xx? Det senare skulle ju vara helt meningslöst om inte TJ hade publicerat svaret här, vilket han i och för sig säkert gjort, men i så fall ändå en onödig sväng.

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Ja helt rätt. Skall det vara transparens så skall det läggas där medlemmarna kan läsa det.
För inte är det väl meningen att det skall mörkas typ politisk vilja att ändra grundlagen, pga. diverse obekväma sanningar som kommer upp till ytan.

Logga in för att kommentera