Forum » Allmänna diskussioner » DM lag kval i Stockholm i helgen får det gå till såhär?

DM lag kval i Stockholm i helgen får det gå till såhär?

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Leif Bremark
Bild för Leif Bremark
DM lag kval i Stockholm i helgen får det gå till såhär?

Hej Leif,

Det finns många invändningar mot hur arrangören skött denna tävling.

Tävlingen är helt och hållet distriktsförbundets. Det SBF har att göra med tävlingen är att distriktet håller sig till det regelverk som finns. Tävlingsupplägg är en sak som inte regleras i regelverket. Har man synpunkter på tävlingsupplägg, tävlingsledare eller annat om tävlingen så är det till distriktet man måste vända sig.

Svenska bridgeförbundets styrelse har beslutat att det inte går att överklaga kommittéers fattade beslut. Det gör att det tagna beslutet av tävlingskommittén är slutgiltigt.

För tävlingskommitténs räkning
Tommy Andersson

Svenska Bridgeförbundet
Tommy Andersson | Rikskonsulent
tan@svenskbridge.se
019-277 24 83

Från: Leif Bremark [mailto:leffe.bremark@gmail.com]
Skickat: Tuesday, February 20, 2018 12:19 AM
Till: Tommy Andersson tan@svenskbridge.se
Ämne: Re: SV: VB: SV: DM kval

Det här är helt tragiskt!

Förbundet sanktionerar alltså att tl beter sig på detta sätt samt att vi som lag skall stå för konsekvenserna.

Det är ju fel hela vägen får start till mål.

Jag kan inte tolka ert svar på annat sätt än att ni tycker tl kan bedriva sitt ”hantverk” hursomhelst samt att vi spelare drabbas spelar ingen roll.

Först helt felaktig inbjudan (som jag hoppas ni förstår man planerar utefter), därefter påkallar jag direkt uppmärksamhet hos tl om att ändra hängmatchen vilket tl säger sig förstå men vilja försöka lösa på lördag morgon. Väl på lördag morgon är möjligheten inte längre tillgänglig. Detta medför att tl dragit en ”vit lögn” för att slippa hantera ärendet (lotta om, vilket vad jag förstår endast kunde lösas under fredagen. Jag ringde direkt jag såg spelschemat)

Vart överklagar man detta beslut?

Det är faktiskt helt groteskt tycker jag. Så det ni säger med ert beslut är att det helt okej att tl gör såhär? Men vi spelare har inga rättigheter. Kan detta tydas på något annat sätt?

Om det skulle hända i näringslivet skulle det bli rabalder. Detta strider mot allt sunt förnuft och jag undrar om ni verkligen är insatta i ärendet?

Det är som att säga;
- TL kan bete sig hursomhelst att det sedan drabbar andra spelar ingen roll. Eller har missuppfattat något?

Detta är inte klokt helt enkelt.

En ursäkt ifrån TL, återbetalning av flygbiljett samt dispens är det jag tycker man kan förvänta sig.

Så vart vänder jag mig med detta ärende beträffande överklagan?

Om ni fortfarande inte tänker ändra ert beslut undrar vilka högre instanser det finns bortom Sveriges bridgeförbund?

MVH

Leif Bremark

Skickat från min iPhone

19 feb. 2018 kl. 17:34 skrev Tommy Andersson tan@svenskbridge.se:
Hej Leif,

Bifogar TK:s beslut om din begäran om dispens för en sjunde spelare i det fortsatta SM Lag-spelet.

Kommer ta upp med TL och TK i Stockholm det olämpliga med att ändra redan publicerade tider.

Har du några frågor eller funderingar så får du gärna höra av dig.

Med vänliga hälsningar
Tommy Andersson

<image001.png>

Svenska Bridgeförbundet
Tommy Andersson | Rikskonsulent
tan@svenskbridge.se
019-277 24 83

Från: Leif Bremark [mailto:leffe.bremark@gmail.com]
Skickat: Sunday, February 18, 2018 7:05 PM
Till: Roger Wiklund rwi@svenskbridge.se
Kopia: TK tk@svenskbridge.se
Ämne: Re: VB: SV: DM kval

Hej igen

Nu är det klart att vi kvalat oss vidare.

Jag har betalat en ny flygbiljett åt Ulf Nilsson i enlighet med vad jag skrivit tidigare. Jag hoppas nu verkligen att ni ger oss dispens att ta in Fredrik Nyström inför semifinalen, ger Kalle Persson samt Lars Andersson en ”tillrättavisning” eller om ni hellre går vägen via Stockholms förbund om ni anser det mer lämpligt?

Men att TL bara slapphänt lägger upp felaktig information som om att det inte innebär något får som ni förstår konsekvenser. Det är inte bara jag som tycker hanteringen varit minst sagt dålig, det är den överhängande andelen spelare.

Som sagt, så här får det bara inte gå till!

Jag är beredd att stryka ”skulden” för Ulf Nilsson s flygbiljett men jag vill ha dispens för Nyström samt att ni tar tag i detta så det inte upprepas.

Det finns ett antal idéer som jag tror man kan sätta till verket som skulle höja deltagarantalet men att hantera en tävling på detta slapphändiga sätt kan inte gå förbi utan åtgärd.

MVH

Leif Bremark
P.S. Jag har inga problem med att ni delar med er informationen till de som ansvarat för detta dvs Kalle och Lars. D.S.
Skickat från min iPhone

18 feb. 2018 kl. 12:16 skrev Roger Wiklund rwi@svenskbridge.se:
Hej TK,

ni har fått det första mailet från Leif. Här kommer även det andra som jag tolkar som en rak förfrågan till TK avseende dispens, samt diverse andra frågor.

Bekräfta till mig att TK har bollen och att Leif får en återkoppling asap oavsett beslut.

mvh
/Roger

Svenska Bridgeförbundet / Swedish Bridge Federation
Roger Wiklund
Rikskonsulent /National Co-ordinator
rwi@svenskbridge.se
+46-19 277 24 87

<image001.jpg>

Från: Leif Bremark [mailto:leffe.bremark@gmail.com]
Skickat: den 18 februari 2018 11:07
Till: Kansli kansli@svenskbridge.se
Ämne: Re: SV: DM kval

Tack

Jag talade med Kalle i frågan rörande marknadsföring och där var vi överens om att det kanske inte skötts helt perfekt. Vad jag förstår har uppdraget delats upp mellan marknadsföring och ”genomförande” varför Kalle inte skall lastas för det, men att tex gå ut på anmälningssidan och uppge tider som sedan inte visar sig stämma är ju rent och skär slapphet. Nu drabbas vi och det må vara hänt men det är helt enkelt för dåligt.

Det är jävla pusslande som vi annars sluppit.

Hur ser uppdraget ut uppifrånner undrar jag?

Förbundet lägger på distrikten att fixa lokala tävlingar gissar jag? Men om distriktet inte sköter sitt uppdrag som i detta fall, avskriver sig därmed förbundet allt ansvar?

Annars måste ni ta upp detta av fler anledningar som jag ser det. Dels därför att det är misskött, dvs hur kan förbundet säkerställa bättre rutiner nationellt? Dels därför att dispens borde vara självklart i detta fall och om Stockholms förbundet inte beviljar en eventuellt sådan måste ni gå in och styra upp detta.

Det finns en överhängande risk att liknande tävlingar får än mer ”stryk” än idag och det vore väl tråkigt för bridgen nationellt?

Jag har en rad synpunkter på hur det skulle kunna förbättras och bidrar gärna, men för att återgå till vårt specifika fall så hoppas jag inte det fastnar på ”regional nivå”.

Tack för snabbt svar!

MVH

Leif Bremark
Skickat från min iPhone

18 feb. 2018 kl. 10:31 skrev Kansli kansli@svenskbridge.se:
Tjena Leif,

jag har skickat ditt mail till personalen i SBF samt TK. I detta läge endast ”för info”. Skulle SBF
på ngt vis bli inblandat i en eventuell dispensförfrågan så är det TK:s bord. (TK kanske ser ditt mail som en dispensförfrågan direkt till dem redan nu)

Ordförande i TK är Calle Ragnarsson ( cmdrcalle@gmail.com ). Carina Wademark är sedan årsskiftet administratör för TK
så vill du komma i kontakt med TK går det även bra att göra det via henne. ( carina@svenskbridge.se )

Överlag trist läsning i ditt mail, förbaskat tråkigt och även om de inblandade säkert gjort sitt bästa förstår jag er besvikelse.

Lycka till med spelet och hoppas att det ordnar sig på bästa sätt
/Roger

Svenska Bridgeförbundet / Swedish Bridge Federation
Roger Wiklund
Rikskonsulent /National Co-ordinator
rwi@svenskbridge.se
+46-19 277 24 87

<image001.jpg>

Från: Leif Bremark [mailto:leffe.bremark@gmail.com]
Skickat: den 18 februari 2018 09:42
Till: Kansli kansli@svenskbridge.se
Ämne: Fwd: DM kval

Till Johan, Carina samt ev fler berörda.

MVH

Leif Bremark
Skickat från min iPhone

Vidarebefordrat brev:
Från: Svenska Bridgeförbundet info@svenskbridge.se
Datum: 18 februari 2018 09:37:12 CET
Till: leffe.bremark@gmail.com
Ämne: DM kval
Svara till: leffe.bremark@gmail.com
Hej Christina Truuberg,

Leif Bremark (http://www.svenskbridge.se/medlem/11042) har skickat ett
meddelande via ditt kontaktformulär
(http://www.svenskbridge.se/medlem/93305) på Svenska Bridgeförbundet.

Meddelande:

Hej Christina

Jag skriver idag då jag har lag i DM.

Ligaspelet pp StErik är toppen och Stockholm stort med mycket spel. Men hur
ni hanterar DM lag är jag högst skeptisk till. Antalet anmälda lag =9
vilket måste anses som en rejäl flopp. Varför så dåligt? Jag har inte
sett något e-post utskick, dvs dålig marknadsföring. På anmälningssidan
stod det tävlingen slutar idag kl 15;30 varför vi bokat flyg åt en av
våra lagkamrater med denna information men när schemat kommer är det
ändrat till 17:20, återigen dålig planering.

När jag sedan ringer Kalle Persson så förstår han läget och skall
försöka ändra i ”hängmatchen” så vi får hängmatch i sista matchen
söndag och att bi därmed kan få med vår spelare med planerat flyg.

Detta samtal avlägger jag direkt jag får se schemat och Kalle skall
försöka ändra. Kalle säger;
- Vi får avvakta tills i morgon så skall jag göra vad jag kan. Jag
uppfattar det som att möjligheten är god. När jag sedan dyker ner på
lördag morgon och sedan talar med Kalle är det omöjligt då schemat redan
är satt. Återigen, ingen ansträngning gjord vartpå vi får ta en 6e
spelare som vi ej planerat för. Vi hade tänkt snurra på 5 i första
omgången för att sedan vid ev förlängning ta in Fredrik Nyström. Nu blev
vi tvungna att ta in Johan Upmark men på bekostnad vi ej kan använda vid
eventuell semifinal eller final.

Jag personligen tycker hela hanteringen av DM kval är skrattretande och
”flopp” är milt uttryckt. Jag ber nu om dispens att om vi kvalar oss
vidare så får vi ta en en 7;e spelare så vi kan snurra laget på fler än
4 spelare i ev semi samt final!

Ni måste se över verksamheten för såhär uselt får det helt enkelt inte
gå till.

MVH

Leif Bremark

Du får det här meddelandet eftersom du är medlem i gruppen TK. Om du inte vill få några meddelanden eller händelser från den här gruppen, sluta följa i inkorgen.

Visa gruppkonversationer | Visa gruppfiler

Leif Bremark
Bild för Leif Bremark

Ytterligare lite mailväxling från min sida

Tommy

Nu skall jag redovisa en sista gång varför detta är så galet.

Jag antar de personer som varit med och fattat beslutet backar upp en kollega vilket i sig inte är så konstigt men i detta fall helt fel.

Återigen, jag bokade returbiljett åt Ulf Nilsson utefter de tider som stod angivna i inbjudan, därefter sedermera schemat ner hos oss kaptener under fredagen, dagen innan spel. Jag såg då att sista matchen på söndagen slutade efter utsatt tid och att Ulf därmed skulle missa sitt flyg. Jag ringde direkt till Kalle Persson som lovade att försöka hjälpa till så att vi skulle få vår hängmatch flyttat till sista matchen på söndag. Detta skulle han jobba för att lösa och bad mig kontakta honom under lördagen. Vi skulle ses på morgonen och försöka fixa detta. Allt gott än så länge, mao ingen reaktion från mig. Talade även med Kalle under både fredagen samt innan spel på lördagen om arrangemanget i sin helhet och han höll med om det varit ”misskött”.

När spelet är på väg att påbörjas på lördagen frågar jag hur det går med flytt av vår hängmatch? Då får jag till svar att det inte är möjligt. (jag har sedan fått reda på att det varit en enkel match för honom att göra om lottningen på fredagen och sända ut information om varför till alla kaptener med men så gjordes alltså inte). Detta medför att han sagt sig villig att hjälpa till för att sedan strunta i det. Det är nu jag börjar bli minst sagt irriterad. Jag är därmed tvungen att börja ragga ersättare för Ulf i sista matchen och inser kort därpå att det spräcker vår ursprungliga plan att spela runt på 5 spelare i kvalet till förmån att ta in Fredrik Nyström vid eventuell semifinal/final.

Jag ringer Johan Upmark som är nybliven pappa och som på nåder kan ställa upp. Då kunde han även gå in och spela en match på lördagen vilket var bra men aldrig tänkt från början.

Så med ren tur lyckades vi få Johan att ställa upp.

Eftersom alla de problem som uppstått är orsakade utav TL och arrangören är det väl magstarkt att låta dem löpa utan anmärkning och ge oss avslag på vår begäran.

När jag gör fel i livet oavsett om det är mot vänner, familjemedlemmar eller i arbetet har jag en rekorderlig uppfostran, dvs stå för dina fel, be om ursäkt, gör om, gör rätt och låt inte andra ”betala” för dina misstag.

Hade Kalle ändrat hängmatchen hade problemet varit ur världen, vi snurrat på 5 och allt varit frid och fröjd. Jag hade både sluppit böna och be den nyblivna pappan att ställa upp, sluppit boka om en ny flygbiljett, kunnat ha med Nyström i fortsättningen. Alltså, alla misstag är gjorda utav TL från start till mål.

Om ni låter beslutet stå kvar, ”friar” ni TL och skjuter ut problemet på 3e part.

För att uttrycka det enkelt;
- Rätt är fel och fel är fel.

Det är inte olaglagligt att fela, det händer oss alla, men man måste stå upp som män när det sker och ta ansvar.

Det hävdar gäller även er.

Så nu är frågan, tänker ni göra om och göra rätt?

Jag har precis fått ett mail från ordförande i Stockholms distrikt som är villig att göra just det, och all heder till Christina Truuberg som utan omsvep ber mig sända in kvittot på flygbiljett nummer 2 för att ersätta mig för densamma.

Nu är det frågan om förbundet tänker inta samma inställning dvs göra rätt för sig.

Det vore mer på sin plats att Kalle och Lasse Andersson bad om ursäkt, ni beviljar oss möjligheten att använda Nyström i en fortsättning (han kan ersätta Upmark om det känns bättre för er) samt offentligt komma med en ursäkt å Kalle och Lasses vägnar.

Nu ser jag med spänning fram emot att höra utav er och därmed få ett slutligt besked.

Blir det avslag så tror jag redan du förstått jag tänker gå vidare med detta. Man kan tycka att det är ”bagatell” men för mig är det verkligen inte det. Det går emot precis allt vad jag står för som person.

Som sagt, jag väntar med spänning på att få höra vidare i ärendet och hoppas verkligen ni ändrar ert beslut!

Med vänlig hälsning

Leif Bremark

Leif Bremark
Bild för Leif Bremark

Och som en slutkläm;

Det är helt okej att göra hur mycket fel man vill, inte ens högre instans är beredda att göra om och därmed rätt. Det är första gången jag använder forumet men nu har jag gått i taket och tycker det är på sin plats att bridgesverige får veta hur detta hanteras. Det är beklämmande.

Vi som inte gjort några fel får stå där och vacker ”casha ut” med hänvisning från förbundet det inte går att överklaga. Det är så ofattbart att jag bara stumnar. Som de flesta av säkert redan förstår är jag svårt upprörd. Det är helt ofattbart hur hanteringen kan sluta på detta sätt. All heder till Christina i Stockholm som fattat ett vettigt beslut!

Nu kommer jag inte kommentera vidare men det kan vara väl värt att förstå hur förbundet behandlar ett fall som detta. Hoppas om inte annat att det blir bot och bättring för detta är helt uppåt väggarna för att uttrycka sig milt.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Bremark, jag förstår inte riktigt. Bokade ni om flyget till Nilsson eller inte och om ni gjorde det, varför behövde ni då Upmark?

Leif Bremark
Bild för Leif Bremark

Flyget bokades om senare. Det var tvunget att börja agera direkt när problemet uppstod.

Men till saken, problemet hade aldrig uppstått om TL bara hjälpt till och gjort om, gjort rätt. Det är det som är själva saken. Att sedan alla slipper undan ansvar och att problemen läggs i knäna på oss spelare verkar ingen ta direkt hänsyn till. Det är det som är så beklämmande. Hade TL bara sänt ut ett nytt schema hade problemet varit ur världen. När så inte skedde pga slapphet så vältras problemen över på oss spelare. Inte cool någonstans. Så här skall det bara inte gå till

Dan Bylund

När man lägger upp en tävling som DM-lag där upplägget kan vara ganska så beroende av antalet lag som anmäler sig så kan det initialt vara ganska så svårt att sätta en korrekt sluttid. Givetvis borde Stockholms BF ha korrigerat upp denna så snart de visste antalet lag, men jag kan ha viss förståelse för att detta missades. Sedan var det givetvis dumt av TL att utlova en ändring av vilket lag som hade frirond i den sista matchen och sedan inte genomföra detta, något som kanske kan motivera att distriktet ersätter er för den extra flygbiljetten. Men ska ni övertyga TK (och oss övriga) om att ni ska få dispens för att ta in en sjunde spelare i laget får ni nog försöka motivera varför ni använde Upmark redan på lördagen och inte bara i den sista matchen, och dessutom varför ni helt enkelt inte kunde låta Nilsson åka hem som planerat och låta resterade kvartett spela den avslutande matchen?

Peter Swensson

Varför har man distrikskval till sm överhuvudtaget? Gillar vi att ha dinosaurier i rummet?

Johan Upmark

Börjar bli lite trött på att läsa mitt namn i den här tråden.

Jag hade aldrig för avsikt att spela något i helgen. När Leffe kontaktade mig lördag morgon och förklarade läget gick jag med på att spela sista matchen på söndagen (Stokka hade jobb inplanerat och var aldrig aktuell - kan ha missförstått det där och i så fall får någon rätta mig) . Då jag ändå var ”tvungen” att spela söndag fick jag ta en match lördag eftermiddag också.

Hursomhelst har tråden, och i viss mån Leffe (wink), spårat ur. Det är inte bara Leif utan även andra som gnällt rejält på hur DM-tävlingen, marknadsförts, planerats och genomförts av distriktet. Själv har jag ingen stark åsikt eftersom jag inte hade planerat medverka. Däremot har jag (mer eller mindre avsiktligt ) följt med i disskussionerna på t.ex. STBF Facebooksida.

Att förbundet inte kan ge dispens har jag förståelse för eftersom det eftersom det säkert skulle uppstå en mängd nya situationer då lag skulle claima rätt till sjunde spelare med liknande resonemang.
Trist för oss och dessutom ganska orättvist Smile , men kanske inte värt 227 spaltmeter på anslagstavlan.

Magnus Eriksson

Gillar inte att mail publiceras på ett forum. Tycker att det är ett övertramp Leffe.

Förstår dina synpunkter och att du känner dig överkörd i sammanhanget, men….
”Life is not fair, get used to it!”

Du kunde ha skött inlägget aningen mer diplomatiskt.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Leffe känner sig (berättigat!) slaktad! Då skriver han det på forumet. Då finner du detta vara ”övertramp”!? Och avslutar med en löjlig floskel.

Lennart Eriksson

ord från trettonårig brickbytare i Örebro: Det är bara du som bryr dig om oss, alla andra är otrevliga, värst är dom som spelar SM-finaler.

Jan-Olof Hegethorn

Lennart Eriksson skrev:


ord från trettonårig brickbytare i Örebro: Det är bara du som bryr dig om oss, alla andra är otrevliga, värst är dom som spelar SM-finaler.

Prestigefylld tävlingsinstinkt kontra mysig trivselbridge?

/janne

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Leif Bremark skrev:


Det är inte olagligt att fela, det händer oss alla, men man måste stå upp som män när det sker och ta ansvar.


Det största felet som gjorts här verkar vara att inte förstå att man försatte sina chanser till dispens för en sjunde spelare när man opportunistiskt använde sig av Upmark i en annan match än den sista. Något som dessutom visade sig direkt korkat när Nilsson trots allt kunde spela.

Bremarks inlägg visar på stort ego, taskig självinsikt och att inte leva som han lär.

Lars Andersson

Det finns nu en diskussionstråd i forumets stockholmsdel där man kan föra fram förslag för hur vi ska hantera SM/DM-lag i fortsättningen!

Logga in för att kommentera