Forum » Allmänna diskussioner » Fantoni-Nunes

Fantoni-Nunes

30 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
PO Sundelin
Fantoni-Nunes

Den olympiska domstolen CAS har levererat sitt domslut och godkänt spelarnas överklagande. CAS anser att bevisen mot F-N var otillräckliga.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Ja herrejävlar!!

Jxxx
x
Axxxx
Axx

Mot 6 hjärter lirar Nunes ut ruteress. Bordet har

AKxx
xx
KJxxx
xx

Som budgivningen gått VET han nu att han får in klöveresset. Men karln spelar mera ruter!! Det hade INGEN annan bridgespelare gjort. Men Fantoni stal så duktigt, och kunde skotta spelförarens klöverkung. Tre bet istället för en.

Lars-Göran Larsson

(Tre bet istället för två, Max). Men herrejävlar, var det väsentliga! Vad kan olympiska domstolen CAS, som inte de som lagt fram bevisen kan?

Vet du PO (eller annan) lite mer? Kan du relatera kort-kort, för oss andra nyfikna men inte insatta i hur det gått till?

Björn Ohlsson
Thomas Ålander

Varför har målet avgjorts i/av CAS? Bridge är ju ingen olympisk gren. (Och enigheten om att bli en sådan är ju inte hundraprocentig vad jag förstått.)

Björn Ohlsson
Ola Brandborn

Max Ödlund skrev:


Som budgivningen gått VET han nu att han får in klöveresset. Men karln spelar mera ruter!! Det hade INGEN annan bridgespelare gjort. Men Fantoni stal så duktigt, och kunde skotta spelförarens klöverkung. Tre bet istället för en.


Imponerande att de kan fuska så dåligt. Jag menar, för att det ska vara ”värt” att fuska i det här läget så måste kontraktet vara samma vid andra bordet, då tjänar du en tvåa. Och det blir uppenbart att du fuskar.
Jämför detta med att inte ta tre bet, utan två, fortfarande troligen vinna brickan, flyga under radarn, och använda denna bricka som bevis att de inte fuskar ”hade vi fuskat så hade vi väl tagit in tre bet i det här kontraktet”.

Om man ska fuska så måste man göra det subtilt, typ råka välja rätt utspel av två likvärdiga möjligheter, och undvika att göra de spekatulära sakerna.

PO Sundelin

För intresserade.
Hela CASdomen finns tillgänglig på nättidningen Neapolitan Club, där den just lagts in.

PO Sundelin

Ola, ger du kurser?

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Vad innebär det rent praktiskt för paret att CAS nu har valt att fria dom? CAS kan väl inte ha så himla mycket att säga till om i Bridgevärlden eller?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Peter Swensson

CAS är den relvanta skiljedomstolen, så klart deras dom kommer följas. Inte vill EBL sitta och betala skadestånd. Skummade igenom domen och fann även att korrekta invändningar mot forfarandet framförts.

Det blir nog fortsättningar, men i andra idrotter straffas inte fusk speciellt hårt.

Lars-Göran Larsson

Ola Brandborn skrev:


Max Ödlund skrev:


Som budgivningen gått VET han nu att han får in klöveresset. Men karln spelar mera ruter!! Det hade INGEN annan bridgespelare gjort. Men Fantoni stal så duktigt, och kunde skotta spelförarens klöverkung. Tre bet istället för en.


Imponerande att de kan fuska så dåligt. Jag menar, för att det ska vara ”värt” att fuska i det här läget så måste kontraktet vara samma vid andra bordet, då tjänar du en tvåa. Och det blir uppenbart att du fuskar.
Jämför detta med att inte ta tre bet, utan två, fortfarande troligen vinna brickan, flyga under radarn, och använda denna bricka som bevis att de inte fuskar ”hade vi fuskat så hade vi väl tagit in tre bet i det här kontraktet”.

Om man ska fuska så måste man göra det subtilt, typ råka välja rätt utspel av två likvärdiga möjligheter, och undvika att göra de spekatulära sakerna.

Det skulle kanske kunna bero på ”fartblindhet”. Det var naturligtvis ett misstag. Precis som du skriver, Ola, är de inte så dumma och det var väl något som gick snett eller för snabbt.

Ang ditt sista stycke, exempelvis välja rätt utspel av två likvärdiga, eller t o m rätt av ”olikvärdiga”, kommer du inom en snar framtid att bli förvånad för att inte säga besannad.

Joakim Nordlindh

Har du några exempel Peter ? Jag gjorde en snabb googling och fick fram att matchfixning för kristianstad FF (fotboll)t.ex gav 10 års avstängning.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Joakim Nordlindh skrev:


Har du några exempel Peter ? Jag gjorde en snabb googling och fick fram att matchfixning för kristianstad FF (fotboll)t.ex gav 10 års avstängning.

Hmm, är verkligen matchfixning en sport?
Peter har förstås helt rätt, fusk på fotbollsplanen i form av maskning, oprovocerade dykningar i straffområdet, ont i huvet så man skriker när man fått en klapp på foten, applåderas av publik och expertkommentatorer.
Fungerar exakt likadant i hockey, ungarna tränas ju i att fuska.
Varför egentligen skulle bridgen vara annorlunda?

Joakim Möller

Det går inte att jämföra med fusk på planen i lagidrotter. Bridge liksom andra gentlemannasporter förutsätter att deltagarna håller på etik och etikett. Svenska schackförbundet stängde nyligen av en spelare som använt sig av mobilen på toaletten i 2 år. Långa avstängningar inom golfen för fusk så som lägesförbättringar vet jag har förekommit, det mest kända exempelet är Johan Tumba.
I samband med att Johaugs dopingsavstängning behandlades i CAS fick jag veta av den rapportering som skedde att den tilltalande och FIS i Johaugs fall utsåg varsin domare, totalt var det tre domare. Jag är dock mycket förvånad att CAS har lyckats ta upp F-N fall nu när det är 31 ryska atleter som väntar på att få sina fall behandlade innan OS. Hur som helst om domarna har utsetts på samma sätt som Johaugfallet så vore det märkligt om inte domarna är väl insatta. Finns det några tidigare domar från CAS gällandes bridge, schack eller någon annan tankesport?

Joakim Möller

CAS är inte olympisk domstol det är idrottens skiljedomstol och ligger under FN numera.

Lars Andersson

Skönt att arbetet med Bridge i OS ger så bra utfall Devil Man kan sammanfatta situationen med att FIGB/EBL/WBF lät FN fuska i 20 år, när dom åkte fast klantade man sig så att det kostade pengar för medlemmarna och FN går fria! Eventuellt är det så att diskningen i FIGB gör att de inte spelar på ett tag. Dags att de nordiska länderna skapar ett eget internationellt förbund så bridgen kan börja om.

Ola Brandborn

Lars Andersson skrev:


Skönt att arbetet med Bridge i OS ger så bra utfall Devil Man kan sammanfatta situationen med att FIGB/EBL/WBF lät FN fuska i 20 år, när dom åkte fast klantade man sig så att det kostade pengar för medlemmarna och FN går fria! Eventuellt är det så att diskningen i FIGB gör att de inte spelar på ett tag. Dags att de nordiska länderna skapar ett eget internationellt förbund så bridgen kan börja om.

Ett bra argument att inte vara med i RF, på svensk nivå vill vi i alla fall ha kvar vår egen juridisktion…
Kjell Staffas

Bara ett förtydligande: Johan Tumba blev avstängd ANDRA gången han lämnat in ett signerat scorekort där han ändrade scoren på ett hål. Första gången var i Karlstad på en svensk tävling där de bara diskade honom i tävlingen, andra gången var sista ronden i europatourkvalet och då fick han tio års avstängning från europatouren (han fick tävla i övrigt).
Om du medvetet lägesförbättrar (mot reglerna) så får du som Tiger Woods i Masters 2 slags plikt, men mer vanligt är diskning från tävlingen. Om du gör det med bevisat uppsåt att fuska kan avstängningen bli upp emot ett år från allt spelande. Det har dock inte hänt i Sverige men däremot de som slagit bort bollen och lagt ut en ny har stängts av 12 månader.
För övrigt var Johans pappa känd för att ha hål i fickan på sina byxor, men det är en annan story…:-) (och absolut inte bevisat rättsligt)
Munken Lindbergh (förbundsdomare!) åkte dit för uppenbart fusk när han sparkade in bollen från utanför banan vid ett riksmästerskap men överklagade och blev till slut frikänd då processen drog ut så långt i tiden att minnesbilderna från de inblandade inte överensstämde helt och hållet, så även golfen har problem med att bevisa fusk och straffen är inte så kännbara som Jocke skriver.

Peter Swensson

Som jag uppfattat Tumba historien var Karlstad 1981. Johan, 17 år, skall ha sparkat bollen flera meter och medspelaren vägrade skriva på scorekortet utan tillägg av två slag på hålet. Det löstes för att skydda Johan och Sven, som ansågs vara ett problem för talangen. Europatouren 1991 justerades två 5or till 4or, med följd att han skulle klara europakvalet. Det ledde till 10 års avstängning, MEN det justerades till 2 år.

2 år verkar vara standard för flera olika sorters fusk.

Peter Swensson

Joakim Nordlindh skrev:


Har du några exempel Peter ? Jag gjorde en snabb googling och fick fram att matchfixning för kristianstad FF (fotboll)t.ex gav 10 års avstängning.

Googlade även jag på ditt exempel.
I hovrätten dömdes huvudmännen till fängelse medan de tre spelarna dömdes till villkorlig dom. SvFF dom för spelarna var två respektive ett års avstängning och det var huvudmännen som fick 10 års tillträdesförbud till arenor när SvFF är arrangör.

Eftersom jag är uppväxt i Värnamo, så var det främst det fallet och ”Mügel” jag tänkte på när jag skrev kort och vagt om fusk i andra idrotter.

Björn Ohlsson

Fantoni är avstängd i Italien och ACBL men inte EBL. Skulle han kunna delta i en tävling i Sverige?

/B

Magnus Eriksson

I fredags spelade han tävling i Barcelona, Den f-de fuskaren!

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Bra artikel av Wirgren i senaste förbundsblaskan.
Verkar inte som Fantoni-Nunes var de första Italienarna om nu någon trodde det.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Björn Ohlsson skrev:


Fantoni är avstängd i Italien och ACBL men inte EBL. Skulle han kunna delta i en tävling i Sverige?

/B

Nej. Han är avstängd i Italien och därmed är han avstängd i alla nationella förbund som är medlemmar i EBL.

Vad jag förstod det verkar det som tävlingen i Barcelona arrangerades av det katalanska bridgeförbundet och inte det spanska, och det katalanska förbundet är inte medlemmar av EBL och de därför var tvungna att låta honom spela. Personligen anser jag det vara ett rent bullshit resonemang.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Börje Rudenstål skrev:


Bra artikel av Wirgren i senaste förbundsblaskan.
….


Vad är senaste förbundsblaskan?
Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Bo Gullefors skrev:


Börje Rudenstål skrev:


Bra artikel av Wirgren i senaste förbundsblaskan.
….


Vad är senaste förbundsblaskan?

Tidningen Bridge

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Om det fantastiska Italienska Blå lagets framgångar under 20 år var ett resultat av konsekvent fusk, då känner jag en enorm sorg och besvikelse. Hur kunde dessa mina hjältar och föredömen så fullkomligt förnedra min älskade sport….

Björn Ohlsson

Klicka på posts i Avon Wilsmore profil på BW och läs artiklarna ”Showing the x of spades”.

/B

Claes Melin
Bild för Claes Melin

Party

Logga in för att kommentera