Forum » Allmänna diskussioner » Om diskriminering och missförhållanden

Om diskriminering och missförhållanden

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Chatarina Andersson
Om diskriminering och missförhållanden

Hej
Jo, jag får en del positiv feedback och det finns en hel del medlemmar som tycker det är bra att jag påpekar om den diskrimineringen och de missförhållanden som råder och alltid funnits inom Svensk bridge och kanske inom bridgen i övriga världen också.
Men det behövs att någon eller några i styrelsen för Svensk bridge också driver dessa frågor och att fler medlemmar påpekar och kräver förändring för att det ska hända något.
Jag känner inte, trots positiv feedback, att jag ensam kan hålla på och driva dessa diskussioner framåt, det behövs att fler gör det. Då menar jag inte bara kvinnor för jag vet att det också varit en hel del män som farit illa inom Svensk bridge och som kommer att göra så i framtiden också.
Jag har inte hört eller fått ta del av hur styrelsen tänker arbeta med dessa frågor för att kunna komma tillrätta med de oegentligheter som finns.
Men tycker självklart att det ska fortsätta att debatteras här på forumet och ute i klubbarna.
Det finns ju också mycket att se över när det gäller landslagsuttagningar och hur dessa går till, fattar fortfarande inte att bridge Sverige inte reagerar och säger ifrån.
Det finns mycket att jobba med inom svensk bridge.
Vänligen
Chatarina

Niklas Andrén

Vad är det för diskriminering och vad är det för missförhållanden som kvinnor och en del män drabbas av inom svensk bridge som du syftar på?

På vilket sätt tycker du att landslagsuttagningarna går felaktigt till?

(Jag är oinsatt i båda frågorna)

Stefan Andersson

Kan ju tycka att inlägget andas svepande formuleringar och allmän godtycklighet. Det känns som det som står i texten redan är sagt.
Precisera om du vill ha reaktioner.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Chatarina Andersson!
Du påstår det förekommer diskriminering, missförhållanden och oegentligheter inom Svensk bridge utan att ange vad det gäller! Även landslagsuttagningarna ifrågasätter du! När det gäller det senare få vi löpande ärlig och öppen information genom Captain’s log (PG Eliasson) allt från de första uttagningstävlingarna till de slutliga uttagningarna. Sedan kommer analyserande dagliga rapporter från tävlingarna! Bättre kan det helt enkelt inte göras!
Ifall du sitter inne med kunskaper som vi på gräsrotsnivå inte har en aning om tycker jag du skall skriva mer konkret vad du avser!

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Bo Gullefors skrev:


Chatarina Andersson!
Du påstår det förekommer diskriminering, missförhållanden och oegentligheter inom Svensk bridge utan att ange vad det gäller! Även landslagsuttagningarna ifrågasätter du! När det gäller det senare få vi löpande ärlig och öppen information genom Captain’s log (PG Eliasson) allt från de första uttagningstävlingarna till de slutliga uttagningarna. Sedan kommer analyserande dagliga rapporter från tävlingarna! Bättre kan det helt enkelt inte göras!
Ifall du sitter inne med kunskaper som vi på gräsrotsnivå inte har en aning om tycker jag du skall skriva mer konkret vad du avser!

Så rätt så rätt

Eric Arvidsson

Ger mig ut på riktigt djupt vatten och försöker mig på en gissning, för vilka ”brister” som åsyftas i Landslagsuttagningen.

Uttagningen sker subjektivt, finns ingen kommitté, utan sker av en person. (Misstänker dock att nuvarande kapten bollar sina tankar och idéer fram och tillbaka innan beslut tas)
Finns inget sätt att spela åt sig en plats i laget (Många länder använder sig av uttagningstävlingar)

Att ha en kapten som tar ut sitt lag används inom de flesta spel/sporter. vilket jag misstänker beror på att det är främjande för resultaten. Men kan vara orättvist på individnivå.

Vill man få till en förändring får man formulera en motion till årsmötet. Finns det ett intresse för förändring kommer så också ske.

K-G Wanngård

Vi väljer hur vi vill tolka det vi läser och det är möjligt att göra det positivt. Även om jag inte håller med Chatarina i alla hennes åsikter så måste det till ett hyggligt mått av illvilja för att inte se den strukturella obalansen i förbundet.

Under hösten valdes en ny man att leda förbundet, precis som det alltid varit.

Styrelsen har en bedövande övervikt av män, även efter det senaste årsmötet, precis som det alltid varit.

Tävlingskommittén består av män

Lagkommissionen består av män

De komplicerade bedömningsfallen består av män

Disciplinnämnden fick i o m P-O Cullins avhopp en kvinnlig ledamot (ups)

Revisorerna är män

Konsulterna är män

Valberedningen består återigen av män

Ärligt mina analytiska bridgekamrater, det måste till ett hyggligt mått av förnekelse i kombination med några andra brister för att opponera och misstolka när det antyds att allt inte är tipp topp

Men nu har vi en ny ordförande som tillsammans med styrelsen och vårt kansli ska ges möjlighet att ta tag i något vi borde fixat för länge sedan.

Björn Sörling

Jag förstår nödvändigheten att få jobbet gjort, men kan inte annat än ifrågasätta sättet att angripa problemet. De som jobbar med nationella frågor har nästan alltid jobbat sig upp från gräsrötterna. Är det då inte rimligt att börja därifrån?

Jag har varit på många nationella träffar (Distriktsträffar, Riksstämmor, utbildningar m.m.) och redan där är majoriteten män. Men det är inte det nationella förbundet som utser vilka som får åka till dessa, utan distrikten. Och det är klubbarna som utser distriktens språkrör.

Chatarina Andersson

Hej
Tack för att det finns några som fattat galoppen. Jo om man är en lagkapten för fotboll eller ishockey så har man hela allsvenskan elitserien osv att ta ut ett lag, inom svensk bridge har man inte det. Tittar man på hur laguttagningar går till och vad som kvalificerar för spel i landslaget inom svensk bridge så är det helt andra kriterier. t.ex efternamn, kompisanda, speciellt inbjuden osv.

Då jag är 54 år, kan jag berätta att när jag var 4 år så lärde min farfar mig alla patienser som han kunde, vi tävlade i att få dem att gå ut. Mina morbröder lärde mig poker och vist som jag spelade och tävlade med dem som 6 åring. Att jag inte ska spela kort, existerar inte för mig, då jag gjort det så länge jag kan minnas. Inom bridgen säger man till mig på olika sätt att jag inte har att göra, det är min tolkning. Som jag grundar i följande:

Jag har ju vid flera tillfällen berättat om några saker ur mina 38 år snart 39 år som bridgespelare. Jag kan bara berätta historier från mina egna erfarenheter och inte från andras, det tycker jag att dom kan göra själva, för jag vet att det finns.

1984 blev jag och en kamrat distriktsmästare för juniorer i Västergötland. Det var en person som sa grattis, inte ens våran klubb sa något. Inte några ryggdunk eller annan uppskattning. Jag fick sen en sjuk baby och kunde inte spela något junior SM samt året där på blev min man sjuk och min farfar dog, han begravdes den dagen det var junior DM i Västergötland, det fanns alltså inte någon möjlighet för mig att fokusera på att prestera inom bridge men jag hängde mig kvar. Fick en ny juniorpartner och vi kom 3:a, 4: osv. på DM juniorer inget som någon hängde läpp för utan som kändes ok när övriga livet är lite kaos. Så här tänkte jag aldrig på om det fanns någon diskriminering eller ej.

Jag har som ni vet under många år samt då och då endast spelat med pensionerade män, de som börjat bli lite glömska, fått kärlkramp och dåligt humör eller av andra orsaker inte haft någon att spela med.
När jag var 40 år kallade man mig fortfarande ”lilla gumman” och la huvudet på sned, nu hade jag ju känt dessa män sen jag var 19 år så jag tänkte väl inte så mycket på detta men upptäckte ju att det var ju ingen annan som kallades för ”lilla gumman” i den åldern. När man känt människor så länge så var det antagligen inte illa menat men det är kanske inte så vanligt. Men det var i +40 års åldern som jag började upptäcka att de män som inte spelat bridge lika länge som jag fick vara med och spela lag på en högre nivå än mig.
Det fick mig att tro att jag var en dålig bridgespelare.

När jag år 2004 började spela bridge på BBO och fick jag snabbt flera partners. Jag började känna mig uppskattat och förstod efter många positiva kommentarer att jag inte alls är dålig på bridge utan tvärtom en mycket duktig bridgespelare.
Det var då jag förstod hur diskriminerad jag varit inom svensk bridge i många år och att inte bara jag varit det utan även andra bridgespelare.

Har spelat live bridge med några som jag har trott är vassa på bridge för att upptäcka att så var det inte. Spelat med duktiga bridgespelare som helt plötsligt inte kan och gör verkligen märkliga fel, vilket jag tolkat, har inträffat för att misskreditera mitt bridgespelande. Jag har varit väldigt besviken, det har varit väldigt tråkigt. Både att upptäcka att det finns spelare med hög status som inte håller måttet samt att personer som man känt väldigt länge bär sig dumt åt.

Därefter började jag uttrycka detta och har vid flera tillfällen skrivit om detta i forumet här. Vilket resulterat i att det är mycket svårt att få någon att spela med.
Jag har annonserat på forumet, frågat en mängd olika personer.
Jag är medlem inte bara i Sverige utan i Norge och ACBL. Där jag börjat från 0.
När jag var i Orlando 2016, hade jag annonserat efter svenska spelare att spela med och fått 0 svar. Det var flera svenska spelare där och några kände igen mig och jag kände igen dem men ingen sa ens hej. Mina nyvunna amerikanska vänner tyckte ju att det var konstigt och blev mycket förvånade över när jag berättar om hur det fungerar inom Svensk bridge och att jag påpekat detta vid flera tillfällen missförhållanden och att detta resulterat i att jag mer eller mindre blivit utfryst.
De berättade också att det inte alls fungerar så varken i USA eller i Kanada. Räknar med att träffa dem igen på NABC på Hawaii om jag kommer iväg som tänkt är.

Sen jag kom till Göteborg har jag några gånger spelat med en äldre herre. Han har spelat bridge i 3-4 år, han har läst bridgeklurigheter i tidningar sen unga år. Han är bättre än många som spelat bridge i 10-15 år. I hans sms före mix dm berättade han att han tränat och nu var bättre än när vi spelade sist, trots svår sjukdom, som också drabbat honom. Detta gjorde mig så rörd.

Nu är det sent och jag vet inte om jag fick med det jag ville säga hoppas så.
God natt

Stefan Zylberstein

Niklas Andrén skrev:


Vad är det för diskriminering och vad är det för missförhållanden som kvinnor och en del män drabbas av inom svensk bridge som du syftar på?

På vilket sätt tycker du att landslagsuttagningarna går felaktigt till?

(Jag är oinsatt i båda frågorna)

Tja, eftersom du frågar. Det finns minst ett tydligt exempel.

Det hände sig för några år sedan, att man diskuterade att ha ett flicklag eller inte till en viktig utrikes tävling i Europa(?).
Pengar fanns, men kanske inte spelare.

Saken kom att hänga på ett tjejpar, ankarparet för det skisserade laget. Duktiga, ambitiösa, som iofs ofta spelat med varandra men vanligen haft andra partners i seriösa tävlingar.
Ansvarig kapten gick inte ut i offentlig debatt utom medgivandet att det INTE var en budgetfråga. Men flera andra från ”närstående kretsar” menade att för att bli landslagsmässig, måste man vara väl samspelt, samtränad, bla bla…
Diskussionen fortsatte ganska länge - men så föll blixten ner.

Samme ansvarige kapten utnämnde killaget till tävlingen ifråga: två erkända experter, förvisso. Men med var sin färsk debutant! Jag har träffat bägge debutanterna. Jag vet att de var / är jättetrevliga och säkert ambitiösa, och troligen duktiga, men jag har inte hört dem nämnas nånstans i landslags wannabe sammanhang eller som partners till dessa experter. Vare sig före eller efter. Deras enda faktiska merit var alltså, att de hade var sin duktig partner till mästerskapet ifråga.

Ridå! som man säger.

[Jag kan förstås ha fel, MEN i så fall har rimligt sett har många andra fått samma felaktiga intryck]

Om lagledningen faktiskt ville testa nya kombinationer och nya förmågor - eller ville ge tjejspelarna ifråga - och alla dem som deltog i debatten - en knäpp på näsan, det vet inte jag. Det framgick inte om de funderat på chansningen en längre tid, eller om det var ett beslut taget i all hast.

Det har även förekommit att vinnarna av OBS-tävlingen inte alls har kommit med i vidare uttagningar. Trots att de var landslagsfähiga.
Men detta är sånt som händer, det har inträffat i alla klasser.

Logga in för att kommentera