18-19 NT

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen
18-19 NT

Har sett att en del elitpar öppnar 2 ruter med 18-19 NT oftast ihop med systemet 5542 där då 1kl är äkta eller 12-14 NT
Argument, fördel med denna 2 ruter-öppning?
Har någon länk till fortsatt budgivning /alternativt någon som vill dra det i kortversion.
Har öppningen något ”namn”

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Blev en himla massa kort det där..
TJ

Torbjörn Gustavsson

Ska nog tolkas som systemet 5542, dvs. 5-korts högfärgs-, 4-korts ruter-öppningar.

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Tack Torbjörn.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist
Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Tack Mikael!

Erik Sjöstrand

Vi spelar 2 som 18-19 NT i vårt dubbeltydiga klöversystem, där 1 är 12-14 NT eller de flesta händer med 17+ hp. Anledningen där är framför allt att 17-19 NT kan vara jobbig att visa i konkurrensbudgivning, efter vår klöveröppning. Jag skulle tro att det är ungefär samma anledning om man spelar 5542, och det går då att definiera de obalanserade klöverhänderna lite bättre i konkurrensbudgivningen när man inte behöver gardera 18-19 NT som ett alternativ.

Här är en länk till vårt system, där 2-öppningen inkluderas (klicka på plusset för att expandera): http://snortingmaradonas.se/erik/mysystem/grandiosa.html

En annan variant, som jag dock inte spelat med själv, är att inkludera 18-19 NT i den starka 2-öppningen. Spelar man multi, och inte har något mot att ha en stark sanghand i multin, tror jag det är ett bra alternativ. Annars får man antagligen tänja lite på poänggränserna på 2-läget, typ 18-20 (öppna 2), 21-23 (öppna 2NT) och 24+ (öppna 2 och hitta på nåt) kanske.

Trots att jag inte spelat metoden försökte jag hitta på ett sätt att bjuda efter en sådan 2-öppning. Mina idéer ser ut såhär: http://snortingmaradonas.se/erik/mysystem/twoclubs18_19.html

Edit: I dagens fyrmannaspel öppnade jag med 2 tre gånger. Två av gångerna fick jag spela 2NT mot en nästan blank hand, och gå tre bet. Tredje gången blev det normala 3NT Smile

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Stort tack Erik!
Vilken Htlm-sida. Den kunskapen skulle man vilja kännas vid.

Andreas Johansson

Jag och min partner spelar med en variant av stark klöver, där 1 kl visar 16+ med minst en femkortsfärg och 1 NT 16-19 som förnekar femkortsfärger +
2 ruter multi med 20-22 NT

Dan Bylund

Helena och jag har i 30 års tid avlastat vår starka 1-öppning just genom att lyfta ut 18-19 NT till ett öppningsbud på 2-läget. Inget nytt under solen Cool

Erik Sjöstrand

Dan Bylund skrev:


Helena och jag har i 30 års tid avlastat vår starka 1-öppning just genom att lyfta ut 18-19 NT till ett öppningsbud på 2-läget. Inget nytt under solen (cool)

Kan inte riktigt se samma fördel när man har en entydigt stark öppning, fast minimumbalanshänderna kanske är ett problem där också (John Montgomery som skrivit Revision Club verkar tycka det). Vad har ÖH generellt om denne passar i andra budronden? Tänker t.ex:

1-(1)-pass-(2);
Pass?

Normalt tänker jag att passet här oftast borde vara typ 17-19 NT, om man spelar ”vanlig stark klöver/ruter”. Har man tagit bort 18-19 NT, så antar jag att man ofta agerar med 20+ NT i sekvensen ovan? Med obalanserade händer känns det som man ofta vill bjuda… Aja, lite tankar bara.

Logga in för att kommentera