Forum » Allmänna diskussioner » Div 2 helgen 21-22/10

Div 2 helgen 21-22/10

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson
Div 2 helgen 21-22/10

Någon som vet om det går att följa spelet löpande någonstans?

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Tomas Gustafsson skrev:


Någon som vet om det går att följa spelet löpande någonstans?

Jag undrar detsamma. Kanske running scores någon stans?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Björn Sörling

Ingen running score utöver det att resultat efter varje spelad halvlek rapporteras. Vill man följa spelet på närmre håll kan alltid komma ner till spellokalen Smile

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

Varför inte höja medlemsavgiften med en tia så man har råd att betala någon för denna service. Dessutom lär det bli pengar över till en del annat

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Jag fattade att enligt Riksstämmoprotokollet ska arrangör av sanktionerade guldtävlingar löpande leverera resultat.

Det kanske inte gäller div 2, utan bara partävlingar, även fast man spelar om guld?
Vore i alla fall kul att följa även div 2, så önskan är att möjligheterna ses över.

Det kanske t o m går att få till stånd running scores från någon av de fyra orterna till morgondagen?

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag förstår liksom inte problemet här?
Så fort man knappat in på Bridgemate vilket kontrakt man spelear och vilket utspelskortet är så finns det ju i en dator eller?
Och om inte så lär ju resultatet finnas i någon dator så fort öst har godkänt det inmatade resultatet.

När vi nu har en så fin funktion som running scores så förstår jag inte varför den inte kan användas? Det finns säkert andra problem med detta som jag inte förstår, men kan ingen tala om dessa då så jag förstår?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

I Frankrike kan man löpande följa runnings scores via Bridgemate.
Bara att klicka i en ”bock” eller??

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det är definitivt mycket mer jobb än att bara klicka i en bock, dessutom fungerar det bara i partävling.

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Henrik Johansson skrev:


Det är definitivt mycket mer jobb än att bara klicka i en bock, dessutom fungerar det bara i partävling.


Tävlingen läggs väl upp som en ”partävling” i ruter, hur ska ni annars få ut en IAF?
Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Tomas Gustafsson skrev:


Henrik Johansson skrev:


Det är definitivt mycket mer jobb än att bara klicka i en bock, dessutom fungerar det bara i partävling.


Tävlingen läggs väl upp som en ”partävling” i ruter, hur ska ni annars få ut en IAF?

Och även om det skulle vara en del extra jobb, so what?

När vi nu har ett så fint program som det där vi brukar ha running scores, skall vi då inte använda det? Jag skulle förstå det om det krävdes några som fick jobba heltid med detta under tävlingen. Men om det ändå finns i datorn så borde det väl knappast krävas speciellt mycket? Jag tycker det borde vara en förhållandevis enkel sak att ha running scores från samtliga fyra spelorter/tabeller i Div 2.

Och har det dessutom tagits ett styrelsebeslut att guldtävlingar skall man ha running scores på så ter sig det här än märkligare Wondering

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Mikael, det programmet vi brukar köra running scores i på SM-lag och chairman’s och sådant är Brennings privata program, det är inget som finns ute att använda bland klubbarna. Det är bara Brenning och några få till som har tillgång till det.

Tomas - running scores från Bridgemate bryr sig inte om vilket scoringprogram som används eller vad det är för tävlingsform. Den räknar själv från de data som finns i bridgemate-databasen. Vad du får ut är din totala partävlingsprocent, helt ointressant i en lagtävling tycker jag.

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Men om vi pratar om partävling som de flesta spelar,
(i alla fall 90% av 30.000 medlemmar) så kan det väl inte vara så besvärligt eller?

Tomas Brenning

Detta svar går att göra hur komplicerat som helst. Jag hade egentligen tänkt att ducka frågan, men här kommer det:

Den korta versionen är att jag har skickat ett förslag till TK inför deras januarimöte. Förslaget går ut på att de ska diskutera running scores i div 2 på samma sätt om i Eliterien.

Nu till den långa versionen:

Beträffande motionen rörande running scores i guldtävlingar trodde jag hela tiden att det var partävlingar som avsågs. I Allsvenskan div 2/3/4 gäller fortfarande halvtidsinmatning.

När det gäller lagtävlingar som beräknas med Ruter, till exempel Albrekts och Uppsala, går det att på samma sätt som i partävling aktivera running scores, dock mer primitivt än SWAN running scores.

Naturligtvis skulle Bridgemate-resultaten i division 2 kunna skickas till internet i form av en partävling, men det ger endast IAF-översikt per spelort. Detta kan inte betraktas som running scores.

Att division 2 skulle kunna beräknas på samma sätt som Albrekts och Uppsalas lagtävlingar är inte helt trivialt med hänsyn till delade spelorter. Så fort det är delade spelorterna är det omöjligt för Ruter att på ett rimligt sätt leverera running scores.

I teorin skulle man kunna beräkna running scores med Ruter från sista omgången i div 2 eftersom det då är gemensam spelort i respektive division. I praktiken kräver det rätt mycket arbete för att få till det. Dessutom når Ruter inte upp till den standard förbundet har satt med hjälp av SWAN running scores.

SWAN running scores används av förbundet vid Elitserien, SM Lag, Chairman’s Cup och SM Lag Veteran. Emellanåt används det också vid SM Lag Junior.

SWAN running scores ställer rätt höga krav på den bakomliggande tekniken. Förbundet disponerar denna utan ersättning till utvecklaren (=undertecknad), men kravet är att förbundet betalar en hacka till SWAN för viss administration i samband med respektive tävling.

Utöver den bakomliggande tekniken krävs operatörer som hanterar det allt annat än enkla programmet. Såvitt jag vet jobbar några eller alla av Tommy Andersson, Björn Andersson och Philip Berggren som TL denna helgen. De kan programmet, vilket gör det tekniskt möjligt att att köra running scores även från division 2.

Det finns säkert en mängd andra frågor som kompliceras av running scores från flera spelorter och i vissa fall även delade spelorter. Detta överlåter jag på TK att reda ut inför ett eventuellt beslut.

Som sagt, jag har skickat en fråga till TK inför deras januarimöte och bett dem titta på denna tråden och se vad de önskar göra inför nästa år.

Hoppas att några saker har förtydligats.

Hälsningar
/Tomas

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Tomas Brenning skrev:


Detta svar går att göra hur komplicerat som helst.


Tack för bra svar.
Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Tack Thomas.

Då vet vi. Sedan kan vi ju hoppas att förbundet tycker det är värt att satsa på till nästa år Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Logga in för att kommentera