Debatten

69 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tobias Bende
Debatten

I English Bridge, engelska bridgeförbundets medlemstidning, fanns mellan augusti 2007 och december 2012 en artikelserie som hette ”The Debate”. Två kända spelare fick var sin sida i tidningen för att föra fram sina argument för eller emot något ämne, t.ex. om ifall man bör splintra med singelhonnör.

Jag tycker detta vore ett utmärkt format att kopiera till Bridge. T.ex. vore det roligt att läsa tvillingarna Rimstedt argumentera mot överföringar på 1kl, Thomas Karlsson för fyrkorts högfärgsöppningar, Thomas Andersson för trelägesöppningar med 10-13 eller Tom Gärds mot trumfutspel.

Här är länkar till de debatter som förekom i English Bridge:

1NT-öppning med femkorts högfärg
Privat sponsring av landslag
Val av öppningsbud med 5-5 i de svarta färgerna
Svag eller stark sang
Lag eller par som bästa spelform
Attityd eller längd
Diciplinerade eller vilda spärröppningar
Percentage vs. flair
Val av öppningsbud med 4-4 i högfärg och lågfärg
RKCB
Smith Peters
2ru multi
Fem eller fyrkorts högfärgsöppning
Ghestem vs. Michaels
Stark klöver vs. Acol
Skall man fly efter blivit dubblad i 1NT?
Benji Acol
Stayman med jämna händer
Val av öppningsbud med (4432)
11-regeln vs. 10-12
Kvinnlig och manlig bridge
Ace for attitude, king for count
Förstakontroller vs. billigaste kontroller
Hoppande borttag
Stöddubblingar
Omvända lågfärgsöppningar
Landy vs. Astro
Splinter med singelhonnör
Svaga öppningsbud
Jacoby 2NT vs. Baron 2NT
Dubbelt av hopp till 4hö

Sidor

Ola Rimstedt

Ser jag högst fram emot! Smile

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Jag har mailat redaktören och givit honom en länk till tråden.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Detta tycker jag är ett utmärkt förslag! Nu när arbete pågår med att förnya tidningen Bridge kanske det blir verklighet? Med Tobias som debattredaktör?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ola Rimstedt skrev:


Ser jag högst fram emot! :)


Jag med, absolut. Transfer vs äkta svar på 1kl?
Eftersom ni smart har avlastat 1kl från starka balanserade har ju aktierna stärkts avsevärt. Så kanske en del argument kommer att tangera en relativt svag öppning med typen 5431 alternativt svag dubbelton i sh’s först bjudna färg vs vilken hand som får spelföringen i sang och vilken fi som ska spela ut?
.
Dessutom har jag en känsla av att motståndaren i tredje hand har budfördel mot transfersvaren 1ru/hj men nackdel mot 1sp (å andra sidan vill man entydigt visa ruter som sh ibland).
(hoppas avvikelsen från trådinnehållet inte var för stort, eller att jag föregick en mångfasetterad diskussion) // L-G

Sidor

Jan Lagerman

Carina Wademark skrev:


Jag har mailat redaktören och givit honom en länk till tråden.

”Redaktören” är i Thailand tror jag. Är det tidningen Svensk Bridge-redaktören du menar? Bigsmile

Sidor

Mikael Thulin

Ett lysande förslag! Jag har med nöje läst många av dessa ”debatter”. Det skulle vara ännu roligare att få läsa svensk elits tankar.

Sidor

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Tack för alla tips – och kom gärna med fler!

Tobias tips om Debatten har inkommit och det låter som en intressant idé – liksom att i någon form presentera hur en elitspelare tänker och tar sina beslut.

SBF kommer initialt arbeta med strategifrågor, som i stora drag har till syfte att lägga en grund för att alla medlemsgrupper finns representerade i förbundets informationskanaler. För tidningens del blir nästa steg därefter tillsättandet av en redaktionsgrupp och så snart den är i drift kommer alla inkomna förslag ligga på bordet.

Det är – och kommer förbli – en grannlaga uppgift, att i ett begränsat utrymme tillgodose medlemmar med ett åldersspann på 8-100 år med kunskapsnivå från rena nybörjare till världsmästare.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Mycket bra ide, Tobias! Äntligen något riktigt intressant att gräva runt i i svensk bridge.

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Hade gärna sett argumentation om kontrollbud i partnerns färg. Ska det alltid lova äkta kontroll eller kan det även vara singel eller renons.

Sidor

Mikael Thulin

Har det hänt något på den här fronten som jag har missat?

Sidor

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Redaktionsgruppen arbetar med frågan och hoppas kunna presentera någon eller några debatter i tidningen under året.

Sidor

Johan Sylvan

Jag argumenterar gärna med vem som helst om huruvida ASPTRO(min favoritkonvention) är bästa NT-försvaret eller inte Smile

MvH Joppe

Sidor

Magnus Eriksson

Johan Sylvan skrev:


Jag argumenterar gärna med vem som helst om huruvida ASPTRO(min favoritkonvention) är bästa NT-försvaret eller inte Smile

MvH Joppe

Jag tycker DONT är bättre

Sidor

Peder Linder

SÅ dåligt är väl inte ASPTRO?

Sidor

Peder Linder

.

Sidor

Johan Sylvan

Ser att du redan fått 4 tummar upp för DONT Magnus mot min enda för ASPTRO (yawn). Dock är det kanske din familj som gett tummar delvis Smile
Uppmanar de som vill att ”rösta” på vad som är bäst. ASPTRO eller DONT genom tumtryckning så får vi se vad folk anser. BEVISAR dock givetvis inte vilket som är bäst rent tekniskt/frekvensmässigt, den argumentationen får väl tas upp i tidningen Bridge isåfall…
Carina eller någon annan kanske kan starta en ny tråd nu ifall jag avvikit från ämnet i för hög grad för Torbjörn med flera.

Mvh Joppe

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Det enda jag är övertygad om är att man ska ha olika försvar i andra och fjärde hand.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Det enda jag är övertygad om är att man ska ha olika försvar i andra och fjärde hand.


Det påståendet vill man ha lite mer motivering till, även om man kan förstå att det är optimalt. Vilka är de främsta skälen BG som övertygat dig?

Sidor

Thomas Karlsson

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Det enda jag är övertygad om är att man ska ha olika försvar i andra och fjärde hand.

Kanske. Spelar med dbl som straff men att i minuszon dubbla en starkNT är inte något man drömmer om. Där kan man kanske stoppa in sina 4hö5+lå.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Det enda jag är övertygad om är att man ska ha olika försvar i andra och fjärde hand.


Och olika försvar beroende på om man förhandspassat eller ej.
Och olika försvar beroende på motståndarnas sangstyrka.

Puh. Som med alla konventioner gäller detta: Om vi är ett seriöst satsande par, teoretiskt lagda, kan vi ha hur krångligt system som helst. Men annars …

Sidor

Johan Sylvan

Efter 5 dagars ”röstande” står det nu 22-11 i ASPTROS favör mot DONT om vilket som är populärast. Bevisar som sagt inte vilket som är bäst men rätt klara siffror. Argumenterar som sagt gärna om detta i Bridge , kanske med Magnus E? om Ventura kan hitta ett bra format för en ”duell”.

MvH Joppe

Sidor

Thomas Karlsson

Johan Sylvan skrev:


Efter 5 dagars ”röstande” står det nu 22-11 i ASPTROS favör mot DONT om vilket som är populärast. Bevisar som sagt inte vilket som är bäst men rätt klara siffror. Argumenterar som sagt gärna om detta i Bridge , kanske med Magnus E? om Ventura kan hitta ett bra format för en ”duell”.

MvH Joppe

Men dbl som straff, 2kl med bägge högf 2ru 6ko högf 2hö exakt 5 korta utan 4iahö. Hur kan det vara sämre?

Att kunna konkurrera med 4hö5lå, har det verkligen en så hög frekvens och är det värt att ha det när man så ofta måste spela 3lå?

Att istället kunna skilja på om man har 5 eller 6 kort i sin inklivsfärg, är inte det bättre?

Sidor

Johan Sylvan

Hej Thomas kul att det kommer ett inlägg då och då Smile
Eftersom du citerade mig får jag väl svara sågott jag kan…
A/ Just denna ”omröstning” gällde ju enbart huruvida ASPTRO eller DONT var ”populärast” och innehöll ingen argumentation vilket av dessa som är/var ”bäst”. Ditt föreslagna NT-försvar vet jag inte ens vad det heter och debatterar gärna i Bridge mot dig även där vilket som är ”bäst” om Ventura hittar lämpligt format.
B/ Tror inte du är insatt i hur ASPTRO fungerar med tanke på dina argument. Bland annat skiljer man enkelt på 5/6korts Hö eftersom 2Hö innehåller 6-korts minst 9/10. med bara 5-korts Hö kliver man in med 2Kl(= 4+ Hj) respektive 2Ru(= 4+ Sp) för att på partnerns förväntade reläbud bjuda sin Hö som då visar 5-korts OCH någon 4+ Lå. Har man 5-4 i Hö visar man den KORTASTE först. Och har man slutligen 5332 kliver man sällan in utom i 4e hand.
Vad gäller att komma i 3Lå när man bara har 4-5 i Hö-Lå är man givetvis mycket försiktig innan man kliver in, själv har jag nästan alltid 4-6. Och ingen av dem kan du väl överhuvudtaget visa i ditt NT-försvar om jag tolkar dig rätt?
Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Sidor

Thomas Karlsson

Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

Sidor

Mårten Gustawsson

Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

En nyfiken fråga: Fungerar det även omvänt så att partnern vet vad du har när du bjuder?

Sidor

Thomas Karlsson

Mårten Gustawsson skrev:


Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

En nyfiken fråga: Fungerar det även omvänt så att partnern vet vad du har när du bjuder?

Man kanske skall provocera lite. Känns som 100 år sen sist man gjorde det på ett forum,

När jag spelade fantom konventionen Asptro hade man en del lägen där man inte visste om partnern hade priffat ärligt eller gissade sidofärg och priffade därefter (3 stöd och singel i reläfärgen). Det blev ju ibland lite tokigt om man tex hade 55 i hj och ru och fick upp 3 trumf och singel ruter.

Om motståndarna var elaka och bjöd 2Sp emellan gick det inte heller så bra alltid. Ynka 2Hj över 2Ru inkliv var inte heller roligt med 3424/2434. Men en del funderade varsamt ut att partnern var kvar och kunde agera ”med rätt kort”.

Glad påsk Mårten! Smile

/Thomas

Sidor

Johan Sylvan

Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

??? Vänligen förtydliga detta argument. Det är alltså bättre att veta att inklivaren har 5korts Hö och inget annat än att han har någon 4+ Lå eller Ahö vid sidan?

Mvh Joppe

Sidor

Johan Sylvan

Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

??? Vänligen förtydliga detta argument. Det är alltså bättre att veta att inklivaren har 5korts Hö och inget annat än att han har någon 4+ Lå eller Ahö vid sidan?

Mvh Joppe

Sidor

Thomas Karlsson

Johan Sylvan skrev:


Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

??? Vänligen förtydliga detta argument. Det är alltså bättre att veta att inklivaren har 5korts Hö och inget annat än att han har någon 4+ Lå eller Ahö vid sidan?

Mvh Joppe

Om man sällan bjuder med 5332, lovar man 4+lå vid sidan, blir så per automatik, tror jag.

Vad bjuder Asptro med 34(15)/24(25) när partnern kliver in med 2Ru? Tror mig minnas jag sett några som t.o.m spelat 2hj med 10 trumf ihop.

/Thomas

Sidor

Johan Sylvan

Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Thomas Karlsson skrev:


Johan Sylvan skrev:


Så min motfråga blir: Hur kan ditt NT-förvar vara bättre?

Mvh Joppe

Man vet mer vad partnern har utan att partnern behöver bjuda igen.

??? Vänligen förtydliga detta argument. Det är alltså bättre att veta att inklivaren har 5korts Hö och inget annat än att han har någon 4+ Lå eller Ahö vid sidan?

Mvh Joppe

Om man sällan bjuder med 5332, lovar man 4+lå vid sidan, blir så per automatik, tror jag.

Vad bjuder Asptro med 34(15)/24(25) när partnern kliver in med 2Ru? Tror mig minnas jag sett några som t.o.m spelat 2hj med 10 trumf ihop.

/Thomas


Med 3415 skulle jag nog svara 2Sp, givetvis med risk att vi har 9Hj ihop
Med 2425 2Hj givetvis, jag är som sagt väldigt försiktig med att kliva in med 4-5 i Hö-Lå så vi hittar alltid bästa trumfen m a o

Sidor

Logga in för att kommentera